Asiakkaan ja tosiasiallisten edunsaajien tunnistaminen
Rahanpesulain mukaan tilintarkastajan täytyy tunnistaa asiakkaansa ja todentaa tämän henkilöllisyys asiakassuhdetta perustettaessa. Tilintarkastaja tunnistaa asiakkaansa selvittämällä tämän henkilöllisyyttä asiakkaan antamien tietojen perusteella.
Henkilöllisyyden todentaminen
Asiakkaan henkilöllisyyden todentamiseen käy suomalaisen viranomaisen myöntämä voimassa oleva ajokortti, henkilökortti, passi, kuvallinen KELA-kortti, muukalaispassi tai pakolaisen matkustusasiakirja.
Jos suomalaisen viranomaisen myöntämää asiakirjaa ei ole, todentamiseen käy ulkomaan passi tai muu matkustusasiakirjana hyväksyttävä henkilöllisyystodistus.
Kun asiakas on yritys tai muu yhteisö, todentamisasiakirjana voidaan käyttää kaupparekisteriotetta tai muuta vastaavaa otetta julkisesta rekisteristä.
Kun henkilö toimii yrityksen tai muun yhteisön puolesta, hänet täytyy niin ikään tunnistaa ja hänen henkilöllisyytensä todentaa. Lisäksi on varmistettava, että henkilöllä on oikeus edustaa yritystä tai yhteisöä.
Kuolinpesän osakkaiden tunnistaminen ja henkilöllisyyden todentaminen: katso alla kohta Tosiasiallisten edunsaajien tunnistaminen.
Asiakkaan tunnistamisesta ja henkilöllisyyden todentamisesta säädetään rahanpesulain 3 luvun 2 §:ssä.
Tosiasialliset edunsaajat
Tilintarkastajan täytyy aina tunnistaa tilintarkastuksen kohteena olevan asiakasyrityksen tai -yhteisön tosiasialliset edunsaajat ja tarvittaessa todentaa näiden henkilöllisyys. Tosiasiallisista edunsaajista täytyy lisäksi pitää yllä riittäviä, tarkkoja ja ajantasaisia tietoja.
Joissakin tilanteissa yrityksen tai yhteisön tosiallisen edunsaajan kriteerit eivät täyty tai edunsaajia ei ole mahdollista tunnistaa suoran tai välillisen omistuksen tai määräysvallan perusteella. Tällöin tosiasiallisina edunsaajina pidetään hallitusta, vastuunalaisia yhtiömiehiä, toimitusjohtajaa tai muuta vastaavassa asemassa olevaa henkilöä. Huomaa: Tämä poikkeus ei koske tilannetta, jossa asiakas kieltäytyy luovuttamasta edunsaajatietojaan. Siirry ohjeeseen: Kuka on tosiasiallinen edunsaaja?
Tosiasiallisten edunsaajien tunnistamisesta säädetään rahanpesulain 1 luvun 7 §:ssä. Lainkohdassa on säädetty joitakin vähäisiä poikkeuksia siitä, ketkä ovat esimerkiksi säätiöiden ja asunto-osakeyhtiöiden tosiasiallisia edunsaajia. Näissäkin tapauksissa tosiasialliset edunsaajat täytyy aina tunnistaa.
Tilintarkastajan täytyy verrata asiakkaalta saamiaan edunsaajatietoja PRH:lle ilmoitettuihin tietoihin. Jos tiedot poikkeavat toisistaan, tilintarkastajan tulee aluksi tiedustella syytä tälle asiakkaaltaan. Jos asia ei korjaannu viipymättä, tilintarkastajan täytyy ilmoittaa poikkeamasta PRH:lle viivytyksettä. PRH lähettää saamansa ilmoituksen perusteella yritykselle tai muulle yhteisölle kehotuksen päivittää edunsaajatiedot ajan tasalle. Siirry ohjeeseen: Edunsaajatietojen valvonta.
Velvollisuudesta ilmoittaa PRH:lle edunsaajatietojen poikkeamista säädetään rahanpesulain 6 luvun 5 §:ssä.
Tilintarkastusvalvonta
-
Tilintarkastajille
-
Ohjeet
- Vaatimukset tilintarkastajan hyväksymisen edellytysten säilyttämiseksi ja ammattitaidon ylläpitämiseksi ja kehittämiseksi
- Tilintarkastajien hyväksymisen lakkauttaminen ja hyväksymisen palauttaminen
- Ohje tilintarkastusyhteisön hyväksymisen hakemiseksi
-
Rahanpesulain velvoitteet tilintarkastajille
-
Ohje - rahanpesulain velvoitteet tilintarkastajille
- Rahanpesuun liittyvät keskeiset määritelmät
- Riskien tunnistaminen ja arviointi
- Asiakkaan ja tosiasiallisten edunsaajien tunnistaminen
- Selonottovelvollisuus ja jatkuva seuranta
- Tuntemisen menettelyt
- Tuntemistietojen säilyttäminen
- Ilmoitusvelvollisuus
- Henkilöstön koulutus ja ohjeistus
- Sisäinen valvonta
- Viranomaisvalvonta
-
Ohje - rahanpesulain velvoitteet tilintarkastajille
-
30.6.2017 saakka voimassa olleet ohjeet
- Voimassa 30.6.2017 saakka: HT-, KHT- ja JHT-tilintarkastajien velvollisuus antaa tietoja valvontaa varten
- Voimassa 30.6.2017 saakka: Tilintarkastusyhteisöjen velvollisuus antaa tietoja valvontaa varten
- Voimassa 30.6.2017 saakka: JHTT-tilintarkastajien velvollisuus antaa tietoja valvontaa varten
- Voimassa 30.6.2017 saakka: HT-, KHT- ja JHT-tilintarkastajien jatkuvan koulutuksen vaatimukset
- PRH:n tulkintoja säätiöiden tilintarkastajien enimmäistoimikausien laskemisesta
- Säätiölain vaikutukset säätiön tilintarkastukseen
- Tarkista ja ilmoita muutoksista tilintarkastajarekisteriin
- EU:n asettamat Venäjään kohdistuvat pakotteet ja tilintarkastus
-
Ohjeet
- Tilintarkastajarekisteri
-
Tietoa tilintarkastajatutkinnoista ja ohjeet ilmoittautumiseen
- HT-tutkinto on tilintarkastusalan perustutkinto
- KHT-tutkinto on tilintarkastusalan erikoistumistutkinto
- JHT-tutkinto on tilintarkastusalan erikoistumistutkinto
- Kelpoisuuskoe ETA-valtiossa hyväksytylle tilintarkastajalle
- Ennakkotieto hyväksymisvaatimusten täyttymisestä
- Ohjeet kokeeseen osallistuvalle
- Tutkintotulokset 2022
- Miten haet tilintarkastajan hyväksymistä?
- Tehtävät ja arvosteluperusteet
- Tutkintojaosto
- Oikaisun vaatiminen päätökseen
- Laaduntarkastukset
- Tutkinnat ja ilmoitukset tilintarkastajan toiminnasta
- Tietopalvelut
-
Julkaisut
-
Laaduntarkastuksen vuosiraportit
-
Laaduntarkastuksen vuosiraportti 2021
- Yhteenveto vuoden 2021 laaduntarkastuksen laajuudesta ja tuloksista
- Laaduntarkastuksen lähestymistapa
-
EU-asetuksen (537/2014) perusteella annettavat kootut tiedot
- Tilintarkastusyhteisöjen laadunvalvonta
- Tilintarkastusyhteisöjen laaduntarkastusten päätelmät
- PIE-toimeksiantojen tilintarkastajien laaduntarkastusten päätelmät
- PIE-tilintarkastustoimeksiantoja koskevat havainnot
- Suositukset ja suositusten toteuttamisen seuranta
- Toteutetut valvontatoimet ja määrätyt seuraamukset
- Tilintarkastajien laaduntarkastukset vuonna 2021
- Yleistä tilintarkastajien laaduntarkastusten havainnoista
- Laaduntarkastuksissa tehdyt havainnot
- Laaduntarkastuksissa tehdyt havainnot osa-alueittain
-
Laaduntarkastuksen vuosiraportti 2020
- Laaduntarkastuksen lähestymistapa
- EU-asetuksen (537/2014) perusteella annettavat kootut tiedot
- Tilintarkastajien laaduntarkastukset vuonna 2020
- Yleistä tilintarkastajien laaduntarkastusten havainnoista
- Laaduntarkastuksissa tehdyt havainnot
-
Laaduntarkastuksissa tehdyt havainnot osa-alueittain
- Tilintarkastusdokumentaatiossa esitettyjen toimenpiteiden ja evidenssin todennettavuus ja tarkastettujen tositteiden yksilöinti
- Tilintarkastustyön kohdentaminen kaikkiin olennaisiin tilinpäätöseriin ja relevantteihin tilinpäätöskannanottoihin
- Tilintarkastuskertomukset ja tilintarkastajan allekirjoittamien dokumenttien ristiriitaisuus
- Liikevaihdon tarkastus
- Pääkirjanpitovientien ja muiden oikaisujen tarkastus
- Tilinpäätöksen (ja toimintakertomuksen) tarkastus
- Vaihto-omaisuus
- Myyntisaamiset
- Laaduntarkastuksen vuosiraportti 2019
-
Laaduntarkastuksen vuosiraportti 2021
- Seuranta listayhtiöiden tilintarkastuskertomuksista -raportit
- Tutkinta-asioiden vuosiraportit
-
Kertomukset tilintarkastusvalvonnan toiminnasta
-
Kertomus tilintarkastusvalvonnan toiminnasta 2021
- Tilintarkastuslautakunta ja sen kokoonpano 2021
- Tilintarkastajien hyväksyminen
- Tilintarkastajien rekisteröinti
- Laaduntarkastukset
- Tutkinta-asiat
- Tilintarkastajien muu valvonta
- Tilintarkastuksen yleinen ohjaus ja kehittäminen
- Kansainvälinen viranomaisyhteistyö
- Muut lakisääteiset tehtävät
- Lainsäädännön seuranta ja kehittäminen
- Muu toiminta
-
Kertomus tilintarkastusvalvonnan toiminnasta 2020
- Tilintarkastuslautakunta ja sen kokoonpano 2020
- Tilintarkastajien hyväksyminen
- Tilintarkastajien rekisteröinti
- Laaduntarkastukset
- Tutkinta-asiat
- Tilintarkastajien muu valvonta
- Tilintarkastuksen yleinen ohjaus ja kehittäminen
- Kansainvälinen viranomaisyhteistyö
- Muut lakisääteiset tehtävät
- Lainsäädännön seuranta ja kehittäminen
- Muu toiminta
-
Kertomus PRH:n tilintarkastusvalvonnan toiminnasta 2019
- Tilintarkastuslautakunta ja sen kokoonpano 2019
- Tilintarkastajien hyväksyminen
- Tilintarkastajien rekisteröinti
- Tilintarkastajien valvonta: laadunvalvonta
- Tilintarkastajien valvonta: tutkinta-asiat
- Tilintarkastajien valvonta: muu valvonta
- Tilintarkastuksen yleinen ohjaus ja kehittäminen
- Kansainvälinen yhteistyö
- Muut lakisääteiset tehtävät
- Muu toiminta
-
Kertomus tilintarkastusvalvonnan toiminnasta 2021
- ESEF-tilinpäätöksen tilintarkastus ja tilintarkastuskertomus
-
Tilintarkastusvalvonnan työsuunnitelmat
-
Tilintarkastusvalvonnan työsuunnitelma 2023
- Tilintarkastajien hyväksyminen ja tilintarkastajatutkinnot
- Tilintarkastajarekisteri ja tilintarkastajatutkintorekisteri
- Tilintarkastuksen laadunvalvonta
- Tutkinta-asiat
- Tilintarkastuslautakunta
- Rahanpesulakiin ja EU:n asettamiin pakotteisiin perustuva tilintarkastajien valvonta PRH:ssa
- Viestintä
- Tilintarkastusalan markkinaseuranta
- Valvontayhteistyö
- Vuosikello
-
Tilintarkastusvalvonnan työsuunnitelma 2022
- Tilintarkastajien hyväksyminen ja tilintarkastajatutkinnot
- Tilintarkastajarekisteri ja tilintarkastajatutkintorekisteri
- Tilintarkastuksen laadunvalvonta
- Tutkinta-asiat
- Tilintarkastuslautakunta
- PRH:n rahanpesulakiin perustuva tilintarkastajien valvonta
- Viestintä
- Tilintarkastusalan markkinaseuranta
- Valvontayhteistyö
- Vuosikello
-
Tilintarkastusvalvonnan työsuunnitelma 2021
- Tilintarkastajien hyväksyminen ja tilintarkastajatutkinnot
- Tilintarkastajarekisteri ja tilintarkastajatutkintorekisteri
- Tilintarkastuksen laadunvalvonta
- Tilintarkastuslautakunta
- Muu tilintarkastajien valvonta
- Viestintä
- Tilintarkastusalan markkinaseuranta
- Kansainvälinen valvontayhteistyö
- Vuosikello 2021
- Tilintarkastusvalvonnan työsuunnitelma 2020
-
Tilintarkastusvalvonnan työsuunnitelma 2023
- Tilintarkastajien rahanpesulain noudattamisen valvonta
-
Yhteenveto laaduntarkastuksista - tilintarkastusyhteisöt ja tilintarkastajat (PIE)
-
Yhteenveto laaduntarkastuksista 2019-2021 tilintarkastusyhteisöt ja tilintarkastajat (PIE)
-
Tilintarkastusyhteisöjen laaduntarkastukset
- Laaduntarkastuksen tavoitteet
- Laaduntarkastuksen lähestymistapa
- Laaduntarkastuksen eteneminen käytännössä
- Laaduntarkastuksen tulosten arviointi
- Laaduntarkastuksen kohteena olleet tilintarkastusyhteisöt
- Laaduntarkastusten 2019-2021 päätelmät
- Havainnot laadunvalvontajärjestelmistä
- Suositukset tilintarkastusyhteisöille ja suositusten toteuttamisen seuranta
- Tilintarkastajien laaduntarkastukset
- Säädösviitteet, määritelmät ja lyhenteet
-
Tilintarkastusyhteisöjen laaduntarkastukset
-
Yhteenveto laaduntarkastuksista 2016-2018 tilintarkastusyhteisöt ja tilintarkastajat (PIE)
-
Tilintarkastusyhteisöjen laaduntarkastukset
- Laaduntarkastuksen tavoitteet
- Laaduntarkastuksen lähestymistapa
- Laaduntarkastuksen eteneminen käytännössä
- Laaduntarkastuksen tulosten arviointi
- Laaduntarkastuksen kohteena olleet tilintarkastusyhteisöt
- Laaduntarkastusten 2016-2018 päätelmät
- Havainnot laadunvalvontajärjestelmistä
- Suositukset ja suositusten toteuttamisen seuranta
- Toteutetut valvontatoimet ja määrätyt seuraamukset
- Tilintarkastajien laaduntarkastukset
- Säädösviitteet, määritelmät ja lyhenteet
-
Tilintarkastusyhteisöjen laaduntarkastukset
-
Yhteenveto laaduntarkastuksista 2019-2021 tilintarkastusyhteisöt ja tilintarkastajat (PIE)
- Markkinaseurantaraportit
-
Laaduntarkastuksen vuosiraportit
- Kansainvälinen yhteistyö
- Hinnastot
- Lomakkeet
- Lainsäädäntöä