Kundrådgivare

Vi söker en kundrådgivare till ordinarie tjänst till vår telefon- och besökskundtjänst för intressanta rådgivnings- och informationstjänstuppdrag i anslutning till handelsregister- och företagsinteckningsregisterkunder.

Patent- och registerstyrelsen (PRS) främjar företagsamhet, innovationsförmåga och samfundsverksamhet både i Finland och internationellt. Vårt mål är att skapa en utmärkt kundupplevelse och erbjuda myndighetsservice av hög kvalitet.

Vi söker en kundrådgivare till ordinarie tjänst från 1 september 2025 eller enligt överenskommelse i enheten för kundservice och informationstjänster vid resultatområdet Kundservice och kommunikation.

Din huvudsakliga arbetsuppgift är kundrådgivning per telefon i ärenden som gäller handelsregistret och företagsinteckningsregistret. Du vägleder kunder i att lämna in handelsregisteranmälningar och använda e-tjänster och handelsregistrets informationstjänster. Utöver telefonarbetet ger du rådgivning till kunder per e-post och på besökskundtjänsten.

Dina arbetsuppgifter kan även omfatta rådgivning i förenings- och stiftelseregisterärenden, kundrådgivning i vår chattjänst och hantering av dokumentbeställningar samt rådgivning i anslutning till PRS övriga register.

En säkerhetsutredning av person kan med sökandens samtycke genomföras för den som utses till tjänsten (säkerhetsutredningslag 726/2014). Ytterligare information om säkerhetsutredningsförfarandet och rättigheterna för den som utredningen gäller finns på Skyddspolisens webbplats www.supo.fi. Gå till Skyddspolisens webbplats för mer information.Avautuu uuteen välilehteen

De bästa förutsättningarna för att sköta uppdraget ger lämplig examen, såsom tradenom- eller rättstradenomexamen, och lämplig erfarenhet av rådgivningsarbete per telefon eller företagskundrådgivning. Vi värdesätter kännedom om företags- och sammanslutningsärenden och relaterade registerärenden.

Du har kunskaper i kundservice, samarbetsfärdigheter, god förmåga att uttrycka dig muntligt och skriftligt, förmåga att söka och tillämpa information och du kan jobba självständigt.

Vi betjänar våra kunder på finska, svenska och engelska. I uppdraget behöver du utmärkta kunskaper i finska och minst tillfredsställande kunskaper i svenska och engelska (både muntliga och skriftliga kunskaper samt förståelse).

Vi erbjuder ett intressant sakkunniguppdrag, stöd av yrkeskunniga kolleger och utmärkta möjligheter att utveckla ditt kunnande. Vårt moderna kontor finns i Hagnäs i Helsingfors. Det är möjligt att sköta arbetsuppgifterna delvis på distans.

Den uppgiftsbaserade lönen bestäms enligt PRS lönesystem. Tjänsten som kundrådgivare ligger på kravnivå 8 (2 503,63 euro/månad). Därtill betalas en lönedel som baserar sig på individuell prestation och som utgör högst 48 procent av den uppgiftsbaserade lönen. Den sammanlagda månadslönen blir sannolikt 2 804–2 984 euro. PRS har också ett resultatpremiesystem.

Tjänsten är gemensam för ämbetsverket och har en provanställningsperiod på sex månader.

Närmare information om uppdraget ges per telefon av kundservicechef Marja Hakkarainen, tfn 029 509 5925. Mer information om PRS finns på webbplatsen www.prh.fi.

Lämna in din ansökan senast 22 maj 2025 företrädesvis via Valtiolle.fi. Vi återsänder inte ansökningarna. Gå till platsannonsen för kundrådgivare på Valtiolle.fi (på finska).Avautuu uuteen välilehteen

Om du inte kan sända ansökan elektroniskt, lämna in den till registraturen hos PRS på Sörnäs strandväg 13 C, 00091 PRH.

Ansökningstiden går ut: 22.05.2025