Siirry suoraan sisältöön
Valikko

Tuotteet ja palvelut

Millä tuotteilla ja palveluilla liikevaihtomme syntyy?

Jokainen yritys toimii nykyisin globaalissa kilpailutilanteessa, vaikka yritys toimisi kotimarkkinoilla. Globaali tarjonta on läsnä sielläkin. Siksi tuotteiden kokonaiskilpailukyky muodostuu mm. seuraavista tekijöistä:

    • teknologinen osaaminen
    • asiakaslähtöisyys teknisissä ratkaisuissa ja sovelluksissa
    • kustannustehokkuus ja hintakilpailukyky sekä
    • yhä kasvava palvelusisältöosuus kokonaistarjonnassa.

Yrityksellä tulisi olla ainutlaatuinen kilpailuetu tuotteissaan voidakseen erottua ja menestyä kansainvälisessä kilpailussa.

Mitkä ovat tuotteet ja niiden tuottama lisäarvo asiakkaille?

    • Miten liikevaihto jakaantuu tuotteiden kesken?
    • Mikä on palveluosio eli lisäarvopalvelut, jotka täydentävät yrityksen tarjontaa?
    • Millä tekijöillä tuotteemme erottuvat muista toimittajista (kilpailijoista) eli miten yritys differoituu?

Immateriaalijärjestelmän hyödyntäminen

Yrityksen tuotteiden menestyminen on pääosin tietysti riippuvainen asiakaslähtöisyydestä ja asiakastarpeen huomioonottamisesta. Oman kilpailukyvyn kehittämisen kannalta on yhtä tärkeää

    • seurata tekniikan kehitystä
    • seurata kilpailijoiden toimintaa
    • reagoida alan muutoksiin tai kilpailijoiden toimenpiteisiin.
  • Hyödynnämmekö ja missä määrin tuotteissa patenttisuojaa, mallisuojaa, tavaramerkkisuojaa tekijänoikeuksia ja liikesalaisuutta?
  • Miten seuraamme ja miten hyödynnämme teknologian kehittymistä ja alan kehitystä?
    Apuna ovat esimerkiksi:
    • tekniikan tason selvitys = alan julkinen tieto ja tekniset ratkaisut
    • tekniikan alan analyysi = alan patentoinnin ja patentointikohteiden suuntaukset, alan toimijat, missä maissa keskeiset markkinat, keskeisin tutkimus- ja kehitystyö sekä alan peruspatentit.
  • Miten saamme tiedon automaattisesti alan uusista patenttihakemuksista? Esimerkiksi kilpailijaseuranta antaa automaattisesti tiedon tärkeimpien kilpailijoiden uusista patenttihakemuksista ja patenteista.
  • Miten seuraamme toisten mahdollisia loukkauksia meitä vastaan ja miten reagoimme näihin? Esimerkiksi oman patenttisalkun jatkuva valvonta = onko oma hakemus mainittu tutkittaessa muiden yritysten uudempia hakemuksia?
  • Miten estämme kilpailijoita patentoimasta tiettyjä ratkaisuja, jotka voivat muuttaa kilpailutilannetta? Esimerkiksi väite- ja mitätöintitutkimus = löydetäänkö kilpailijan patentin kumoamiseen soveltuvaa tietoa

Oy Konelaite Ab tarjoaa markkinoille pohjoismaisen puunkorjuumenetelmän mukaisia edistyksellisiä hakkuu- ja ajokoneita sekä näiden käytön turvaavia ja tehostavia elinkaaripalveluja
Yrityksen tuotteet luovat lisäarvoa käyttäjilleen optimoimalla mekanisoitua puunkorjuuta ja -kuljetusta sekä integroimalla osaltaan paperitehtaan katkeamatonta puunhankintajärjestelmää.

Oy Konelaite Ab:n liikevaihto jakautuu eri tuotesarjojen kesken seuraavasti:

  • Tuotesarja A: ollut markkinoilla noin viisi vuotta (65 % liikevaihdosta)
  • Tuotesarja B: uusi tuote, tietokone Linux-järjestelmällä (25 % liikevaihdosta)
  • Tuotesarja C: muu oheistuote

Tarjotut elinkaaripalvelut sisältävät:

  • käyttökustannustakuun erillistä sopimusta ja veloitusta vastaan
  • mahdollisuuden koneen keskeisten toimintojen ja määräaikaishuoltokohteiden seurantaan etäteknologian avulla

Yritys pyrkii kilpailemaan kahdella keskeisellä tuoteominaisuudella:

  • puun käytön ja puunkorjuun logistiikan optimoiminen (avoin Linux-pohjainen tieto- ja ohjausjärjestelmä sisältäen langattoman tiedonsiirron)
  • markkinoiden pienin, mahdollisimman vähän metsäpohjaa vahingoittava pintapaine

Oy Konelaite Ab tekee kerran vuodessa ennen strategiasuunnittelukierrosta
omien avainteknologia-alueidensa tekniikan tason selvityksen sekä
yhteenvedon kilpailijoiden vuoden aikana tekemistä patenttihakemuksista.
Jatkuvaa kilpailijaseurantaa kahden pääkilpailijan osalta ja oman patenttisalkun valvontaa suorittaa patenttitoimisto.

Yritys reagoi kaikkiin tiedossa oleviin patentti- tai tavaramerkkiloukkauksiin aggressiivisesti asianajotoimiston avulla. Edustajasopimuksissa edustajat velvoitetaan valvomaan mahdollisia loukkauksia.

Yritys tutkii lisensointimahdollisuutta antaakseen valmistuslisenssin brasilialaiselle valmistajalle markkina-alueena Etelä-Amerikka.

Tulostettava versio Viimeksi päivitetty 18.01.2016