Siirry suoraan sisältöön
Valikko

Tavaramerkin neuvonta

Neuvoja voi kysyä puhelimitse, kirjeellä, sähköpostilla tai henkilökohtaisesti käymällä paikan päällä virastossa. Neuvontalakimiehen ja muiden asiakaspalvelijoidemme kanssa käydyt keskustelut ovat luottamuksellisia.

Tavaramerkkineuvonnan yhteystiedot

Asiakasneuvonta 029 509 5855
Tavaramerkkejä koskevat luokitusasiat 029 509 5251

Sähköposti: neuvonta.tavaramerkki@prh.fiAvautuu uuteen välilehteen

Tavaramerkkiasiointi

Ohjeita asiointiin (mm. tavaramerkkihakemukset, tavaramerkkien uudistamiset, tietojen muutokset) löydät verkkosivuiltamme. Siirry tavaramerkkiasiointisivulle.

Neuvonnan rajat

Tavaramerkin neuvonnassa kiinnitämme huomiota asiakkaiden yhdenvertaisuuden toteutumiseen ja tasapuoliseen kohteluun.

Hakemusmenettelyyn liittyvissä asioissa annamme yleisneuvontaa mm. rekisteröinnin esteistä, erottamiskyvystä tai sekoitettavuudesta. Lisäksi annamme vastauksia erityisesti hakemiseen, maksuihin, käsittelyprosessiin, käsittelyaikaan ja rekisteröinnin oikeudellisiin vaikutuksiin liittyvissä kysymyksissä.

Tavaramerkin neuvojien velvollisuuksiin ei kuulu hakemusten tai lomakkeiden täyttäminen tai asiakirjojen laatiminen asiakkaiden puolesta. Neuvonnan yhteydessä ei myöskään voida ennakoida yksittäisen hakemuksen tosiasiallista menestymistä, sillä hakemuksen käsittely tapahtuu aina käsittelyprosessissa hakemuksen tultua vireille. Niinpä esim. tavaramerkin erottamiskykyisyys tai mahdollinen sekoitettavuus toiseen merkkiin ratkaistaan aina vasta hakemusta käsiteltäessä.

Mahdollisiin loukkauksiin, tavaramerkkiriitoihin tai esimerkiksi tuotteiden maahantuontiin, mainontaan tai muuhun juridiikkaan liittyviin kysymyksiin eivät tavaramerkin neuvojat voi virka-asemassaan antaa neuvoja. Edellä mainituissa tilanteissa voi avun saamiseksi kääntyä esimerkiksi tavaramerkkiasioihin erikoistuneiden asiamiesten puoleen. Tavaramerkkiriita-asiat käsitellään Markkinaoikeudessa.

EU:n tavaramerkkeihin liittyvissä asioissa annamme yleisneuvontaa mm. hakemuksen vireille saattamisesta ja prosessista pääpiirteissään. Yksittäistä hakemusta tai tapausta koskevissa asioissa ja yksityiskohtaisemmissa kysymyksissä asiakkaan tulisi kääntyä suoraan EUIPOn puoleen.

Tulostettava versio Viimeksi päivitetty 30.05.2023