Åter­re­gi­stre­ring av fö­re­tag som av­förts ur han­dels­re­gist­ret före 2023

Den här anvisningen gäller företag som Patent- och registerstyrelsen (PRS) har strukit ur handelsregistret före 2023 på grund av något av följande:

  • Aktiebolaget eller andelslaget har inte lämnat in bokslut till handelsregistret.
  • Företaget eller bostadsaktiebolaget har inte anmält uppgifter om en behörig styrelse till handelsregistret.
  • Företaget eller bostadsaktiebolaget har lagt ner sin verksamhet.

Observera! Den här anvisningen gäller inte företag som strukits ur registret från och med början av 2023. Gå till anvisningen om återregistrering i handelsregistret om företaget avregistrerades från och med 2023. 

När kan jag begära återregistrering?

Företag som strukits ur handelsregistret före 2023 kan begära att återinföras i registret inom fem år från avregistreringen.

Hur lämnar jag in en begäran om återregistrering?

Skriv en fritt formulerad skriftlig begäran om att ditt företag ska återregistreras i handelsregistret. Se nedan för närmare anvisningar om innehållet i begäran.

Begäran undertecknas av företagets ansvarsperson eller av en person som ansvarspersonen har befullmäktigat. Om en befullmäktigad person undertecknar begäran, bifoga antingen en kopia av en individualiserad fullmakt eller en blankofullmakt i original.

Vilka är förutsättningarna för återregistrering i handelsregistret?​

​Företaget kan ansöka om återregistrering i handelsregistret om det uppfyller följande krav:

  1. Företaget rättar till den försummelse som låg till grund för avregistreringen.
  2. Företaget rättar till alla fel och brister i sina handelsregisteruppgifter.
  3. Aktiebolaget eller andelslaget meddelar sina fastställda bokslut för de tre senast avslutade räkenskapsperioderna.
  4. Om det skett ändringar i företagets handelsregisteruppgifter lämnar företaget in en ändringsanmälan om dem.

Vilka brister och fel ska åtgärdas?

  • Aktiebolagets och andelslagets bokslut har registrerats för de tre senast avslutade räkenskapsperioderna.
  • Aktiebolagets och andelslagets uppgifter om förmånstagare är anmälda och uppdaterade.
  • Styrelsen är förenlig med lagen och bolagsordningen eller stadgarna.
  • Ansvarspersonernas, såsom styrelseledamöternas, uppgifter är uppdaterade.
  • Ansvarspersonernas personbeteckningar är registrerade i handelsregistret.
  • Revisorn är godkänd (GR, CGR), det vill säga finns i revisorsregistret.
  • Företagets post- och besöksadress är registrerad i företags- och organisationsdatasystemet och uppgifterna är uppdaterade.

​Vilka bilagor behövs?

Lämna in följande bilagor tillsammans med begäran om återregistrering:

Observera att alla handlingar som skickas till handelsregistret är i regel offentliga. De är tillgängliga exempelvis i PRS informationstjänst Virre.

Hur skickar jag min begäran till PRS?

Skicka begäran om återregistrering till oss per e-post eller post.

Obs! Om du anmäler ändringar ska du skicka ändringsanmälan till den adress som anges på Y-blanketten. Vi tar inte emot ändringsanmälningar per e-post.

I begäran som skickas per e-post ska du bifoga begäran och en eventuell anmälan om förmånstagare som separata pdf-filer. Bifoga de nödvändiga bokslutshandlingarna och anmälningsblanketterna för varje räkenskapsperiod. Skicka e-postmeddelandet till valvonta[at]prh.fi

Postadress:

Patent- och registerstyrelsen
Företag och sammanslutningar / Juridiska enheten
00091 PRH

Hur följer jag handläggningen av begäran?

Du kan följa handläggningen av din anmälan genom Sökning av anmälningar i informationstjänsten Virre. Gå till Sökning av anmälningar i informationstjänsten Virre.Avautuu uuteen välilehteen

Vi skickar ett handelsregisterutdrag till företagets adress som finns antecknad i företags- och organisationsdatasystemet på ytj.fi när företaget är återregistrerat.

Mer information i lagstiftningen

Se lagarna i författningsdatabasen Finlex:

yrityksetjayhteisot