Yleistä tavaramerkeistä

Tavaramerkki on tunnusmerkki, joka erottaa tietyn yrityksen tavarat ja palvelut muiden vastaavista. Tavaramerkki toimii siis markkinoilla erottamisvälineenä.

Tavaramerkki on tarkoitettu käytettäväksi elinkeinotoiminnassa, mutta tavaramerkin hakijana ja haltijana voi aivan hyvin olla yksityishenkilö.

Tavaramerkki on yksinoikeus

Yksinoikeus tavaramerkkiin antaa tavaramerkin haltijalle oikeuden kieltää muita käyttämästä samaa tai samankaltaista merkkiä samojen tai samankaltaisten tavaroiden tai palveluiden yhteydessä. Kielto-oikeuden takia tavaramerkin hankkiminen on tehokas tapa saada suojaa omalle brändille.

Tavaramerkki voi myös olla kuluttajille tae tavaran tai palvelun laadusta; samalla merkillä varustetut tuotteet ovat yhdenmukaisia tai saman laatuisia. Merkki voi myös kertoa valmistajasta, jolloin kuluttaja merkin perusteella yhdistää tavaran tai palvelun tiettyyn tuottajaan.

Tavaramerkin saa haltuunsa rekisteröimällä tai vakiinnuttamalla

Yksinoikeuden tavaramerkkiin saa joko rekisteröimällä tai vakiinnuttamalla.

Rekisteröintiä haetaan Patentti- ja rekisterihallituksesta. Hakemus tutkitaan ja Patentti- ja rekisterihallitus rekisteröi tavaramerkin, jos tutkimuksessa ei löydy esteitä merkin rekisteröinnille.

Tavaramerkki vakiinnutetaan käyttämällä merkkiä elinkeinotoiminnassa, kunnes merkki on yleisesti tunnettu tiettyjen tavaroiden tai palveluiden yhteydessä. Vakiintumisella ei ole selkeitä rajoja ja se edellyttää runsasta käyttöä ja todistusaineistoa. Merkin vakiinnuttamisen hankaluus on, että vakiintumisesta ei voi olla varma ennen kuin se on vahvistettu tuomioistuimessa.

Miten tavaramerkki eroaa toiminimestä?

Siinä missä yrityksen nimi eli toiminimi on tarkoitettu yksilöimään tietty yritys, tavaramerkin tarkoituksena on markkinoilla erottaa tietyn yrityksen tuotteet kilpailijoiden vastaavista tuotteista.

Tavaramerkki saa tyypillisesti vahvempaa suojaa kuin toiminimi. Tavaramerkin voi myös lisensoida tai luovuttaa toiselle, mitä ei tyypillisesti voi tehdä toiminimen kanssa.

Erityiset tavaramerkkityypit

Tavallisen tavaramerkin lisäksi on olemassa kaksi erityistä tavaramerkkityyppiä, jotka soveltuvat vain tiettyihin tilanteisiin: yhteisömerkki ja tarkastusmerkki.

Yhteisömerkki on tavaramerkki, jonka tarkoituksena on osoittaa kuulumista yhteisöön, jolla on jäseniä. Tarkastusmerkki toimii osoituksena siitä, että tavara tai palvelu on jonkin tahon tarkastama tai sertifioima.

Lue lisää yhteisö- ja tarkastusmerkeistä

Tulostettava versio
Viimeksi päivitetty 11.12.2020