Aktiebolag: digitalt bokslut till handelsregistret
Aktiebolag kan lämna in sitt bokslut till handelsregistret i digitalt format.
I digitala bokslut visas uppgifterna på ett enhetligt sätt enligt standarder och klassificeringar. Detta minskar bland annat risken för att väsentliga uppgifter saknas i bokslutet.
Observera: ett digitalt bokslut skapas med hjälp av en taxonomi. Det räcker inte till att Word-filen konverteras till XHTML.
Läs mer:
Vilka företag lämnar in digitalt bokslut?
- stora börsbolag som redan tidigare varit skyldiga att rapportera icke-finansiella uppgifter
- företag av allmänt intresse (PIE) som under räkenskapsperioden haft i genomsnitt 500 anställda
- moderföretag i företag av allmänt intresse (PIE), vars koncern haft i genomsnitt 500 anställda under räkenskapsperioden.
De här företagen måste också lämna in en hållbarhetsrapport som en del av bokslutets verksamhetsberättelse. Se vilka företag som ska lämna in en hållbarhetsrapport och från vilken tidpunkt.
För andra aktiebolag är det tillsvidare frivilligt att lämna in digitalt bokslut.
När anmäler jag?
Lämna in bokslutet till handelsregistret inom 8 månader från räkenskapsperiodens utgång.
När du lämnar in ett bokslut digitalt till handelsregistret inom den utsatta tiden för skattedeklarationen, behöver du inte skicka bokslutet separat till Skatteförvaltningen. Skatteförvaltningen får de digitala bokslutsuppgifterna som lämnats in inom utsatt tid automatiskt från Patent- och registerstyrelsen (PRS).
Obs! Förfarandet medför inga ändringar i tidsfristerna för inlämning av uppgifter till Skatteförvaltningen. Om bolaget lämnar in sitt bokslut till handelsregistret efter den utsatta tiden för skattedeklarationen, måste bolaget eventuellt lämna in ett separat bokslut till Skatteförvaltningen. Gå till anvisningen Bokslut tillsammans med skattedeklarationen.
Vad kostar det?
Det är gratis att lämna in bokslutet inom 8 månader från räkenskapsperiodens utgång.
Det är avgiftsbelagt att lämna in bokslut för sent. Storleken på avgiften beror bland annat på räkenskapsperioden och hur lång förseningen är. Läs mer om avgifterna för försenade bokslut.
Hur lämnar jag in ett digitalt bokslut?
Lämna in anmälan på ett av följande sätt:
- med ett ekonomiförvaltningsprogram som har anslutits till PRS XBRL-bokslutsgränssnitt. Läs mer om gränssnittet.
- via e-tjänsten på ytj.fiAvautuu uuteen välilehteen
I undantagsfall lämna in anmälan på webblanketten.
Bifoga alla nödvändiga handlingar via programmet eller via e-tjänsten på ytj.fi. Se handlingar i bokslutsanmälan.
Handlingarna behöver tillsvidare inte upprättas på rapporteringsspråket IXBRL. Läs mer om PRS beslut om handlingarna i bokslut.
Läs anvisningarna för hållbarhetsrapporterande företag.
Om du lämnar in det digitala bokslutet via e-tjänsten på ytj.fi eller i undantagsfall på webblanketten, ska du separat inkludera i bokslutspaketet uppgiften om datum för fastställande av bokslutet samt beslutet om bolagets vinst. Du kan anmäla uppgifterna i en fritt formulerad handling som du bifogar i XHTML-format till det digitala bokslutspaketet. Du behöver inte bifoga ett bolagsstämmoprotokoll till bokslutsanmälan.
Börsbolag som rapporterar enligt ESEF-kraven: Läs närmare anvisningar om hur du lägger till uppgifter i ESEF-materialet.
Behövs elektroniska underskrifter?
Det är inte obligatoriskt att inkludera underskrifter i digitala bokslut. Vid behov kan underskrifterna eller uppgiften om undertecknare fritt formulerat bäddas in i bokslutet. Till sin juridiska karaktär är ett digitalt bokslut än så länge en kopia. Det ursprungliga undertecknade bokslutet förblir i bolagets besittning, och det behöver inte separat skickas till handelsregistret.
Efter registrering
Digitala bokslut kan registreras automatiskt. Läs mer om automatisk registrering i bokslutsanmälningar.
När bokslutet har registrerats får du ett registerutdrag till företagets postadress som finns antecknad i företags- och organisationsdatasystemet på ytj.fi.
Bokslutsuppgifterna är offentliga och tillgängliga i informationstjänsten Virre som PRS tillhandahåller.Avautuu uuteen välilehteen
Även tjänsteleverantörer använder bokslutsuppgifterna. Läs mer om våra samarbetspartner som tillhandahåller bokslutsuppgifter.
Hur kompletterar eller korrigerar jag ett digitalt bokslut?
Du kan komplettera och korrigera det digitala bokslutet som du lämnat in till handelsregistret. Skicka alla bokslutshandlingar på nytt via bokföringsprogrammet eller via e-tjänsten på ytj.fi.
Obs! Skicka inte handlingar till PRS eller Skatteförvaltningen som pdf-filer.
Om ett företag som är skyldigt att upprätta digitalt bokslut har lämnat in sitt bokslut i pdf-format till handelsregistret, ska företaget också lämna in ett digitalt bokslut antingen via e-tjänsten på ytj.fi eller gränssnittet. Det digitala bokslutet registreras som den nyaste versionen. Det tidigare inlämnade pdf-bokslutet avregistreras inte och det förblir tillgängligt i informationstjänsten Virre.
I undantagsfall lämna in anmälan på webblanketten
I undantagsfall kan följande företag lämna in digitala bokslut på webblanketten:
- kreditinstitut och försäkringsinrättningar som inte upprättar ESEF-bokslut
- företag som inte kan underteckna anmälan via e-tjänsten på ytj.fi (ingen finländsk personbeteckning).
Observera: webblanketten är avsedd endast för att lämna in digitala bokslut av företag som är skyldiga att hållbarhetsrapportera.
Du kan be om en länk till webblanketten per e-post på digitilinpaatos(at)prh.fi. Ange i ditt meddelande företagets namn och FO-nummer.