Ak­tie­bo­lag: di­gi­talt bok­slut till han­dels­re­gist­ret

Aktiebolag kan lämna in sitt bokslut till handelsregistret i digitalt format.

I digitala bokslut visas uppgifterna på ett enhetligt sätt enligt standarder och klassificeringar. Detta minskar bland annat risken för att väsentliga uppgifter saknas i bokslutet.

Observera: ett digitalt bokslut skapas med hjälp av en taxonomi. Det räcker inte till att Word-filen konverteras till XHTML.

Läs mer:


Hållbarhetsrapporterande företag: mer innehåll i bokslutet och ändringar i inlämningen

Företag som är skyldiga att hållbarhetsrapportera måste i fortsättningen upprätta en hållbarhetsrapport som en del av bokslutets verksamhetsberättelse och lämna in digitalt bokslut direkt till handelsregistret. Läs anvisningarna för hållbarhetsrapporterande företag.

Vilka företag lämnar in digitalt bokslut?

Det är nu obligatoriskt för följande företag att lämna in digitalt bokslut:

  • stora börsbolag som redan tidigare varit skyldiga att rapportera icke-finansiella uppgifter
  • företag av allmänt intresse (PIE) som under räkenskapsperioden haft i genomsnitt 500 anställda
  • moderföretag i företag av allmänt intresse (PIE), vars koncern haft i genomsnitt 500 anställda under räkenskapsperioden.

De här företagen måste också lämna in en hållbarhetsrapport som en del av bokslutets verksamhetsberättelse. Se vilka företag som ska lämna in en hållbarhetsrapport och från vilken tidpunkt. 

För andra aktiebolag är det tillsvidare frivilligt att lämna in digitalt bokslut.

När anmäler jag?

Lämna in bokslutet till handelsregistret inom 8 månader från räkenskapsperiodens utgång.

När du lämnar in ett bokslut digitalt till handelsregistret inom den utsatta tiden för skattedeklarationen, behöver du inte skicka bokslutet separat till Skatteförvaltningen. Skatteförvaltningen får de digitala bokslutsuppgifterna som lämnats in inom utsatt tid automatiskt från Patent- och registerstyrelsen (PRS).

Obs! Förfarandet medför inga ändringar i tidsfristerna för inlämning av uppgifter till Skatteförvaltningen. Om bolaget lämnar in sitt bokslut till handelsregistret efter den utsatta tiden för skattedeklarationen, måste bolaget eventuellt lämna in ett separat bokslut till Skatteförvaltningen. Gå till anvisningen Bokslut tillsammans med skattedeklarationen.

Vad kostar det?

Det är gratis att lämna in bokslutet inom 8 månader från räkenskapsperiodens utgång.

Det är avgiftsbelagt att lämna in bokslut för sent. Storleken på avgiften beror bland annat på räkenskapsperioden och hur lång förseningen är. Läs mer om avgifterna för försenade bokslut.

Hur lämnar jag in ett digitalt bokslut?

Lämna in anmälan på ett av följande sätt:

I undatagsfall lämna in anmälan på webblanketten

Bifoga alla nödvändiga handlingar via programmet eller via e-tjänsten på ytj.fi. Se handlingar i bokslutsanmälan.

Handlingarna behöver tillsvidare inte upprättas på rapporteringsspråket IXBRL. Läs mer om PRS beslut om handlingarna i bokslut.

Läs anvisningarna för hållbarhetsrapporterande företag.

Behövs elektroniska underskrifter?

Digitala bokslut är kopior, och de undertecknade versionerna förblir i företagets besittning. Därmed behöver digitala bokslut inte innehålla elektroniska underskrifter. Uppgiften om undertecknare kan fritt formulerat bäddas in i bokslutet.

Efter registrering

Digitala bokslut kan registreras automatiskt. Läs mer om automatisk registrering i bokslutsanmälningar.

När bokslutet har registrerats får du ett registerutdrag till företagets postadress som finns antecknad i företags- och organisationsdatasystemet på ytj.fi.

Bokslutsuppgifterna är offentliga och tillgängliga i informationstjänsten Virre som PRS tillhandahåller. Gå till informationstjänsten VirreAvautuu uuteen välilehteen.

Även tjänsteleverantörer använder bokslutsuppgifterna. Läs mer om våra samarbetspartner som tillhandahåller bokslutsuppgifter.

Hur kompletterar eller korrigerar jag bokslutet?

Du kan komplettera och korrigera det digitala bokslutet som du lämnat in till handelsregistret. Skicka alla bokslutshandlingar på nytt via bokföringsprogrammet eller via e-tjänsten på ytj.fi.

Obs! Skicka inte handlingar till PRS eller Skatteförvaltningen som pdf-filer.

I undantagsfall lämna in anmälan på webblanketten

I undantagsfall kan följande företag lämna in digitala bokslut på webblanketten: 

  • kreditinstitut och försäkringsinrättningar som inte upprättar ESEF-bokslut
  • företag som inte kan underteckna anmälan via e-tjänsten på ytj.fi (ingen finländsk personbeteckning).

Logga in på webblanketten Digitalt bokslut till handelsregistret.Avautuu uuteen välilehteen

Byt språk på webblanketten i sidans övre kant. När du har loggat in, ange företagets uppgifter. Lägg till bokslutshandlingarna. Sänd.

yrityksetjayhteisot