Valitse vain sähköiset ilmoitukset YTJ-palvelussa

Kun teet ilmoituksen YTJ-palvelussa, voit valita, että yrityksesi ilmoituksia voi tehdä vain sähköisesti. Näin varmistat, että jatkossa yrityksesi ilmoituksia kaupparekisteriin ja Verohallinnolle voi tehdä vain henkilö, jolla on siihen oikeus.

Valinta koskee vain sellaisia ilmoituksia, jotka voi tehdä sähköisesti YTJ-palvelussa. Ne ilmoitukset, joita ei voi tehdä sähköisesti, teet jatkossakin paperilomakkeella (Y-lomake).

Milloin teet valinnan?

Valitset aina tulevista muutoksista ilmoittamisen tavan, kun ilmoitat yrityksen tietoja kaupparekisteriin ja Verohallinnolle YTJ-palvelussa.

Toistaiseksi ei ole mahdollista ilmoittaa ainoana tietona sitä, että yritys tekee ilmoituksia vain sähköisesti. Asian voi ilmoittaa seuraavilla ilmoituksilla:

  • perustamisilmoitus
  • muutosilmoitus (ei kuitenkaan maksuton osoite- ja yhteystietojen muutos)
  • maksuton edunsaajailmoitus.

Huomio! Maksuttomassa osoitteenmuutosilmoituksessa ei ole kenttää tälle valinnalle.

Edellisellä ilmoituksella tekemäsi valinta "vain sähköiset ilmoitukset" jää muistiin tietojärjestelmäämme. Tekemäsi valinta poistuu vain, kun seuraavalla kerralla teet ilmoituksen kaupparekisteriin tai Verohallinnolle ja valitset toisen vaihtoehdon.

Toimi näin

Olet tekemässä sähköistä ilmoitusta YTJ-palvelussa. Ennen ilmoituksen allekirjoittamista palvelu pyytää sinua valitsemaan jommankumman seuraavista:

  • Vain sähköiset ilmoitukset ovat sallittuja
  • Ilmoituksia saa vastaanottaa myös paperilomakkeina.

Kun valitset vain sähköiset ilmoitukset, kaupparekisteri ja Verohallinto eivät ota vastaan yritykseltäsi paperilomakkeita (Y-lomake).


Tulostettava versio
Viimeksi päivitetty 04.12.2019