Kuinka haet mallin rekisteröintiä?

Mallin rekisteröintiä kannattaa hakea vasta kun tuotteen muotoilu on valmis ja tuotetta on tarkoitus markkinoida juuri sellaisena kuin se hakemuksessa esitetään.

Kun sinulla on valmis tuote, mieti, miten se kannattaa rekisteröidä mallina. Useimmiten mallina rekisteröidään tuote kokonaisuudessaan, esimerkiksi istuin-pöytäyhdistelmä. Joissakin tapauksissa kannattaa kuitenkin tuotteen kokonaisuuden sijaan rekisteröidä jokin osa tai yksityiskohta, esimerkiksi istuin-pöytäyhdistelmän pöytäosa.

Voit hakea rekisteröintiä käyttämällä sähköistä hakemusta tai täyttämällä paperilomakkeen.

Ennen kuin ryhdyt täyttämään hakemusta, tutustu huolella seuraaviin asioihin:

Mallia ei voi muuttaa hakemuksen jättämisen jälkeen

Pääsääntö on, että malliin ei voi tehdä muutoksia, kun rekisteröintihakemus on jätetty PRH:een eli se on tullut vireille.

Joskus saattaa käydä niin, että vireilletulon jälkeen ilmaantuukin tarve tehdä tuotteeseen vähäisiä muutoksia, joissa mallin kokonaisvaikutelma ei muutu. Tällaisissa tilanteissa PRH voi harkita muutosten hyväksymistä.

Uusia malleja ei voi lisätä hakemukseen vireilletulon jälkeen.

Sähköinen hakemus on paperilomaketta edullisempi

Hakemus on viisivaiheinen, ja sen voi tehdä vain suomeksi tai ruotsiksi. Hakemuksen lopussa sinut ohjataan verkkopankkiin maksamaan hakemusmaksu. Maksun suorittaja on myös hakemuksen allekirjoittaja. Maksamisen jälkeen palaudut takaisin palveluun, jossa saat vahvistuksen hakemuksen vastaanotosta.


Paperihakemuksen voi lähettää myös sähköpostilla

Hakijan tai hänen asiamiehensä on allekirjoitettava paperihakemus.

Hakemuksen voi lähettää PRH:een myös sähköpostin liitteenä. Alkuperäistä hakemusta ei tarvitse lähettää, mutta on tärkeää, että hakemuksessa näkyy allekirjoitus.

Hakemukseen täytyy myös liittää kuittikopio maksetusta hakemusmaksusta.

Siirry sivulle, josta löydät paperilomakkeet ja maksuohjeet.

Tulostettava versio
Viimeksi päivitetty 03.03.2017