Siirry suoraan sisältöön
Palvelut netissä
Yhteystiedot
Valikko

Tilintarkastusyhteisöjen laaduntarkastus käytännössä

Yleisen edun kannalta merkittäviä yhteisöjä tarkastavien tilintarkastusyhteisöjen laaduntarkastus

PRH määrää yleisen edun kannalta merkittäviä yhteisöjä tarkastavat tilintarkastusyhteisöt laaduntarkastukseen vähintään joka kolmas vuosi. Yleisen edun kannalta merkittävillä yhteisöillä tarkoitetaan esimerkiksi listayhtiöitä, pankkeja ja vakuutusyhtiöitä.

Tilintarkastusyhteisön laaduntarkastuksen kohde on yhteisön sisäinen laadunhallintajärjestelmä ja sen toimivuus sekä EU:n tilintarkastusasetuksen 537/2014 vaatiman avoimuusraportin sisällön arviointi.

Laaduntarkastuksen kulku



1.
PRH:n päätös
Yhteisön laaduntarkastus käynnistyy PRH:n antamalla päätöksellä.

2.
Aineistot PRH:lle
Yhteisö toimittaa pyydetyt laadunhallintajärjestelmään liittyvät dokumentit ja materiaalit PRH:lle ja laadunvarmistuksen asiantuntijat tutustuvat aineistoon.

3.
Tarkastus
Yhteisön tarkastuksen yhteydessä laadunvarmistuksen asiantuntijat käyvät läpi materiaalia, haastattelevat yhteisön edustajia ja suorittavat laadunhallintajärjestelmälle erilaisia testauksia.

4.
Havaintomuistio
Osana kuulemismenettelyä PRH antaa yhteisölle kommentoitavaksi muistion tarkastuksen aikana tehdyistä havainnoista.

5.
Yhteisön kommentit
PRH käy läpi yhteisön antamat kommentit ja arvioi niiden vaikutuksen laaduntarkastuksen havaintoihin ja päätelmiin.

6.
Päätös ja raportti
PRH antaa yhteisölle laaduntarkastuksesta päätöksen ja raportin.

Yhteisön laadunvalvontajärjestelmän tarkastus etenee kulkukaavion mukaan:

  • PRH:n päätös – yhteisön laaduntarkastus käynnistyy PRH:n antamalla päätöksellä.
  • Aineistot PRH:lle – yhteisö toimittaa pyydetyt laadunhallintajärjestelmään liittyvät dokumentit ja materiaalit PRH:lle ja laadunvarmistuksen asiantuntijat tutustuvat aineistoon.
  • Tarkastus – yhteisön tarkastuksen yhteydessä laadunvarmistuksen asiantuntijat käyvät läpi materiaalia, haastattelevat yhteisön edustajia ja suorittavat laadunhallintajärjestelmälle erilaisia testauksia.
  • Havaintomuistio – osana kuulemismenettelyä PRH antaa yhteisölle kommentoitavaksi muistion tarkastuksen aikana tehdyistä havainnoista.
  • Yhteisön kommentit – PRH käy läpi yhteisön antamat kommentit ja arvioi niiden vaikutuksen laaduntarkastuksen havaintoihin ja päätelmiin.
  • Päätös ja raportti – PRH antaa yhteisölle päätöksen ja raportin.

Laaduntarkastuksessa PRH pyytää tilintarkastusyhteisöltä sähköisessä muodossa aineistoa, joka sisältää tietoa muun muassa tilintarkastusyhteisön laadunhallintajärjestelmän laatutavoitteista, laaturiskeistä ja vastaamistoimenpiteistä sekä tilintarkastusyhteisön toteuttamista tarkastuksista/testauksista. PRH käy läpi laadunhallintajärjestelmän toimivuutta.

Yhteisöjen laaduntarkastuksissa käytämme evidenssinä yhteisössä toimivien tilintarkastajien laaduntarkastusten havaintoja ja tuloksia. Tilintarkastustoimeksiantojen läpikäynnissä tehtyjä havaintoja käytämme evidenssinä siitä,

  • miten yhteisön tilintarkastajat noudattavat toimeksiantojen suorittamisessa ammatillisia standardeja sekä sovellettaviin säädöksiin ja määräyksiin perustuvia vaatimuksia
  • miten yhteisön kehitystoimet näkyvät tilintarkastusten käytännön toteutuksissa.

Laadunhallintajärjestelmästä tehdyistä havainnoista saa laaduntarkastuksen kohteena ollut tilintarkastusyhteisö PRH:lta (meiltä) muistion, jossa esitettyjä havaintoja on yhteisöllä mahdollisuus kommentoida. Muistion ja yhteisön siihen antamien kommenttien perusteella PRH tekee lopuksi laaduntarkastuksesta päätöksen, jonka liitteenä on laaduntarkastusraportti.

Muita yhteisöjä tarkastavien tilintarkastusyhteisöjen laaduntarkastus

PRH valvoo muita yhteisöjä tarkastavia tilintarkastusyhteisöjä ottaen huomioon niiden toiminnan laajuuden ja monimutkaisuuden. Teemme näitä laaduntarkastuksia riskiperusteisesti muun muussa valvonnassa esiin tulleiden tietojen perusteella. Laaduntarkastuksen kohteena on tilintarkastusyhteisön laadunhallintajärjestelmä. Laaduntarkastuksen tavoitteena on arvioida yhteisön ISQM 1-standardin mukaisen laadunhallintajärjestelmän käyttöönottoa ja/tai toimivuutta.

Tulostettava versio Viimeksi päivitetty 17.09.2024