Myyntisaamiset
Toimeksiannoissa, joissa vaihto-omaisuuden arvo ei ollut olennainen, valittiin toiseksi painopistealueeksi lähtökohtaisesti myyntisaamiset.
Myyntisaamisten tarkastukseen liittyen teimme tänä vuonna kahdeksan tulokseen vaikuttavaa havaintoa, mikä vastaa noin 23% niistä laaduntarkastetuista toimeksiannoista, joissa myyntisaamiset oli valittu toiseksi painopistealueeksi. Edellä mainittujen lisäksi kolmessa sellaisessa toimeksiannossa, jossamyyntisaamisia ei oltu määritelty painopistealueeksi, on kiinnitetty huomiota riittämättömiin myyntisaamisiin kohdistuviin toimenpiteisiin.
Tilintarkastajan tulisi hankkia tilintarkastusevidenssiä erityisesti myyntisaamisten täydellisyydestä, olemassaolosta ja arvostuksesta. Olemassaolo varmennetaan tyypillisesti ulkopuolisin vahvistuksin tai tarkastamalla tilinpäätöshetkellä avoinna olevien myyntisaamisten suorituksia pankkitililtä.
Arvostuksen osalta tärkeää on tarkastaa myyntisaamisten ikäjakaumaa ja mahdollisesti tiedossa olevia asiakkaiden maksuvaikeuksia tai muita esimerkiksi pöytäkirjoista saatuja tietoja, jotka voivat vaikuttaa siihen, tullaanko myyntisaamisista saamaan suoritus.
Tehdyt havainnot liittyivät pääasiassa siihen, että riittäviä toimenpiteitä ei ole suoritettu tai toimenpiteet eivät ole todennettavissa.
Esimerkkejä havainnoista
1. Myyntisaamisten arvo, 0,7 miljoonaa euroa, ylittää 11-kertaisesti tilintarkastajan määrittämän kokonaisolennaisuuden ja on 24,2% taseen loppusummasta. Myyntisaamiset ovat yhdeltä asiakkaalta. Tilintarkastaja ei ole kohdistanut asianmukaisia tilintarkastustoimenpiteitä myyntisaamisiin. Tilintarkastaja ei ole pyytänyt saldovahvistusta tai tarkastanut tilikauden jälkeen myyntisaamisiin tulleita suorituksia. Tilintarkastaja ei ole hankkinut riittävää evidenssiä myyntisaamisten olemassaolosta tai arvostamisesta.
2. Myyntisaamiset, 659 tuhatta euroa, ylittää 38-kertaisesti tilintarkastajan määrittämän kokonaisolennaisuuden ja on 31% taseen loppusummasta. Tilintarkastaja on myyntisaamisten ikäjakauman läpikäynnin perusteella tehnyt johtopäätöksen, että toimenpiteestä saatiin tarpeellinen määrä tarkoitukseen soveltuvaa tilintarkastusevidenssiä. Tilinpäätöshetkellä oli kuitenkin avoinna yli 30 päivää vanhoja myyntisaamisia kokonaisolennaisuuden ylittävä määrä, eikä tilintarkastaja ole arvioinut erääntyneiden myyntisaamisten luottotappioriskiä. Tilintarkastaja ei ole myöskään varmentunut myyntisaamisten olemassaolosta esimerkiksi vahvistuksin tai tarkastamalla maksun.
3. Myyntisaamiset, 828 tuhatta euroa, ylittää 32-kertaisesti tilintarkastajan määrittämän kokonaisolennaisuuden. Dokumentaation perusteella ei voida todentaa, onko tilintarkastaja suorittanut tilintarkastustoimenpiteitä yksittäisille myyntisaamissaldoille hankkiakseen evidenssiä myyntisaamisten olemassaolosta ja arvostuksesta. Myyntisaamiset sisältävät olennaisen erän, josta oli sovittu maksuaikataulu. Aikataulun perusteella erän olisi tullut olla maksettuna ennen tilikauden päättymistä. Erä on kuitenkin edelleen avoinna tilinpäätöshetkellä, eikä tilintarkastaja ole hankkinut evidenssiä kyseisen erääntyneen myyntisaldon arvostuksesta johtopäätöksensä tueksi.
Tilintarkastusvalvonta
-
Tilintarkastajille
-
Ohjeet
- Vaatimukset tilintarkastajan hyväksymisen edellytysten säilyttämiseksi ja ammattitaidon ylläpitämiseksi ja kehittämiseksi
- Tilintarkastajien hyväksymisen lakkauttaminen ja hyväksymisen palauttaminen
- Ohje tilintarkastusyhteisön hyväksymisen hakemiseksi
-
Rahanpesulain velvoitteet tilintarkastajille
-
Ohje - rahanpesulain velvoitteet tilintarkastajille
- Rahanpesuun liittyvät keskeiset määritelmät
- Riskien tunnistaminen ja arviointi
- Asiakkaan ja tosiasiallisten edunsaajien tunnistaminen
- Selonottovelvollisuus ja jatkuva seuranta
- Tuntemisen menettelyt
- Tuntemistietojen säilyttäminen
- Ilmoitusvelvollisuus
- Henkilöstön koulutus ja ohjeistus
- Sisäinen valvonta
- Viranomaisvalvonta
-
Ohje - rahanpesulain velvoitteet tilintarkastajille
-
30.6.2017 saakka voimassa olleet ohjeet
- Voimassa 30.6.2017 saakka: HT-, KHT- ja JHT-tilintarkastajien velvollisuus antaa tietoja valvontaa varten
- Voimassa 30.6.2017 saakka: Tilintarkastusyhteisöjen velvollisuus antaa tietoja valvontaa varten
- Voimassa 30.6.2017 saakka: JHTT-tilintarkastajien velvollisuus antaa tietoja valvontaa varten
- Voimassa 30.6.2017 saakka: HT-, KHT- ja JHT-tilintarkastajien jatkuvan koulutuksen vaatimukset
- PRH:n tulkintoja säätiöiden tilintarkastajien enimmäistoimikausien laskemisesta
- Säätiölain vaikutukset säätiön tilintarkastukseen
- Tarkista ja ilmoita muutoksista tilintarkastajarekisteriin
- EU:n asettamat Venäjään kohdistuvat pakotteet ja tilintarkastus
-
Ohjeet
- Tilintarkastajarekisteri
-
Tietoa tilintarkastajatutkinnoista ja ohjeet ilmoittautumiseen
- HT-tutkinto on tilintarkastusalan perustutkinto
- KHT-tutkinto on tilintarkastusalan erikoistumistutkinto
- JHT-tutkinto on tilintarkastusalan erikoistumistutkinto
- Kelpoisuuskoe ETA-valtiossa hyväksytylle tilintarkastajalle
- Ennakkotieto hyväksymisvaatimusten täyttymisestä
- Ohjeet kokeeseen osallistuvalle
- Tutkintotulokset 2022
- Miten haet tilintarkastajan hyväksymistä?
- Tehtävät ja arvosteluperusteet
- Tutkintojaosto
- Oikaisun vaatiminen päätökseen
- Laaduntarkastukset
- Tutkinnat ja ilmoitukset tilintarkastajan toiminnasta
- Tietopalvelut
-
Julkaisut
-
Laaduntarkastuksen vuosiraportit
-
Laaduntarkastuksen vuosiraportti 2021
- Yhteenveto vuoden 2021 laaduntarkastuksen laajuudesta ja tuloksista
- Laaduntarkastuksen lähestymistapa
-
EU-asetuksen (537/2014) perusteella annettavat kootut tiedot
- Tilintarkastusyhteisöjen laadunvalvonta
- Tilintarkastusyhteisöjen laaduntarkastusten päätelmät
- PIE-toimeksiantojen tilintarkastajien laaduntarkastusten päätelmät
- PIE-tilintarkastustoimeksiantoja koskevat havainnot
- Suositukset ja suositusten toteuttamisen seuranta
- Toteutetut valvontatoimet ja määrätyt seuraamukset
- Tilintarkastajien laaduntarkastukset vuonna 2021
- Yleistä tilintarkastajien laaduntarkastusten havainnoista
- Laaduntarkastuksissa tehdyt havainnot
- Laaduntarkastuksissa tehdyt havainnot osa-alueittain
-
Laaduntarkastuksen vuosiraportti 2020
- Laaduntarkastuksen lähestymistapa
- EU-asetuksen (537/2014) perusteella annettavat kootut tiedot
- Tilintarkastajien laaduntarkastukset vuonna 2020
- Yleistä tilintarkastajien laaduntarkastusten havainnoista
- Laaduntarkastuksissa tehdyt havainnot
-
Laaduntarkastuksissa tehdyt havainnot osa-alueittain
- Tilintarkastusdokumentaatiossa esitettyjen toimenpiteiden ja evidenssin todennettavuus ja tarkastettujen tositteiden yksilöinti
- Tilintarkastustyön kohdentaminen kaikkiin olennaisiin tilinpäätöseriin ja relevantteihin tilinpäätöskannanottoihin
- Tilintarkastuskertomukset ja tilintarkastajan allekirjoittamien dokumenttien ristiriitaisuus
- Liikevaihdon tarkastus
- Pääkirjanpitovientien ja muiden oikaisujen tarkastus
- Tilinpäätöksen (ja toimintakertomuksen) tarkastus
- Vaihto-omaisuus
- Myyntisaamiset
- Laaduntarkastuksen vuosiraportti 2019
-
Laaduntarkastuksen vuosiraportti 2021
- Seuranta listayhtiöiden tilintarkastuskertomuksista -raportit
- Tutkinta-asioiden vuosiraportit
-
Kertomukset tilintarkastusvalvonnan toiminnasta
-
Kertomus tilintarkastusvalvonnan toiminnasta 2021
- Tilintarkastuslautakunta ja sen kokoonpano 2021
- Tilintarkastajien hyväksyminen
- Tilintarkastajien rekisteröinti
- Laaduntarkastukset
- Tutkinta-asiat
- Tilintarkastajien muu valvonta
- Tilintarkastuksen yleinen ohjaus ja kehittäminen
- Kansainvälinen viranomaisyhteistyö
- Muut lakisääteiset tehtävät
- Lainsäädännön seuranta ja kehittäminen
- Muu toiminta
-
Kertomus tilintarkastusvalvonnan toiminnasta 2020
- Tilintarkastuslautakunta ja sen kokoonpano 2020
- Tilintarkastajien hyväksyminen
- Tilintarkastajien rekisteröinti
- Laaduntarkastukset
- Tutkinta-asiat
- Tilintarkastajien muu valvonta
- Tilintarkastuksen yleinen ohjaus ja kehittäminen
- Kansainvälinen viranomaisyhteistyö
- Muut lakisääteiset tehtävät
- Lainsäädännön seuranta ja kehittäminen
- Muu toiminta
-
Kertomus PRH:n tilintarkastusvalvonnan toiminnasta 2019
- Tilintarkastuslautakunta ja sen kokoonpano 2019
- Tilintarkastajien hyväksyminen
- Tilintarkastajien rekisteröinti
- Tilintarkastajien valvonta: laadunvalvonta
- Tilintarkastajien valvonta: tutkinta-asiat
- Tilintarkastajien valvonta: muu valvonta
- Tilintarkastuksen yleinen ohjaus ja kehittäminen
- Kansainvälinen yhteistyö
- Muut lakisääteiset tehtävät
- Muu toiminta
-
Kertomus tilintarkastusvalvonnan toiminnasta 2021
- ESEF-tilinpäätöksen tilintarkastus ja tilintarkastuskertomus
-
Tilintarkastusvalvonnan työsuunnitelmat
-
Tilintarkastusvalvonnan työsuunnitelma 2023
- Tilintarkastajien hyväksyminen ja tilintarkastajatutkinnot
- Tilintarkastajarekisteri ja tilintarkastajatutkintorekisteri
- Tilintarkastuksen laadunvalvonta
- Tutkinta-asiat
- Tilintarkastuslautakunta
- Rahanpesulakiin ja EU:n asettamiin pakotteisiin perustuva tilintarkastajien valvonta PRH:ssa
- Viestintä
- Tilintarkastusalan markkinaseuranta
- Valvontayhteistyö
- Vuosikello
-
Tilintarkastusvalvonnan työsuunnitelma 2022
- Tilintarkastajien hyväksyminen ja tilintarkastajatutkinnot
- Tilintarkastajarekisteri ja tilintarkastajatutkintorekisteri
- Tilintarkastuksen laadunvalvonta
- Tutkinta-asiat
- Tilintarkastuslautakunta
- PRH:n rahanpesulakiin perustuva tilintarkastajien valvonta
- Viestintä
- Tilintarkastusalan markkinaseuranta
- Valvontayhteistyö
- Vuosikello
-
Tilintarkastusvalvonnan työsuunnitelma 2021
- Tilintarkastajien hyväksyminen ja tilintarkastajatutkinnot
- Tilintarkastajarekisteri ja tilintarkastajatutkintorekisteri
- Tilintarkastuksen laadunvalvonta
- Tilintarkastuslautakunta
- Muu tilintarkastajien valvonta
- Viestintä
- Tilintarkastusalan markkinaseuranta
- Kansainvälinen valvontayhteistyö
- Vuosikello 2021
- Tilintarkastusvalvonnan työsuunnitelma 2020
-
Tilintarkastusvalvonnan työsuunnitelma 2023
- Tilintarkastajien rahanpesulain noudattamisen valvonta
-
Yhteenveto laaduntarkastuksista - tilintarkastusyhteisöt ja tilintarkastajat (PIE)
-
Yhteenveto laaduntarkastuksista 2019-2021 tilintarkastusyhteisöt ja tilintarkastajat (PIE)
-
Tilintarkastusyhteisöjen laaduntarkastukset
- Laaduntarkastuksen tavoitteet
- Laaduntarkastuksen lähestymistapa
- Laaduntarkastuksen eteneminen käytännössä
- Laaduntarkastuksen tulosten arviointi
- Laaduntarkastuksen kohteena olleet tilintarkastusyhteisöt
- Laaduntarkastusten 2019-2021 päätelmät
- Havainnot laadunvalvontajärjestelmistä
- Suositukset tilintarkastusyhteisöille ja suositusten toteuttamisen seuranta
- Tilintarkastajien laaduntarkastukset
- Säädösviitteet, määritelmät ja lyhenteet
-
Tilintarkastusyhteisöjen laaduntarkastukset
-
Yhteenveto laaduntarkastuksista 2016-2018 tilintarkastusyhteisöt ja tilintarkastajat (PIE)
-
Tilintarkastusyhteisöjen laaduntarkastukset
- Laaduntarkastuksen tavoitteet
- Laaduntarkastuksen lähestymistapa
- Laaduntarkastuksen eteneminen käytännössä
- Laaduntarkastuksen tulosten arviointi
- Laaduntarkastuksen kohteena olleet tilintarkastusyhteisöt
- Laaduntarkastusten 2016-2018 päätelmät
- Havainnot laadunvalvontajärjestelmistä
- Suositukset ja suositusten toteuttamisen seuranta
- Toteutetut valvontatoimet ja määrätyt seuraamukset
- Tilintarkastajien laaduntarkastukset
- Säädösviitteet, määritelmät ja lyhenteet
-
Tilintarkastusyhteisöjen laaduntarkastukset
-
Yhteenveto laaduntarkastuksista 2019-2021 tilintarkastusyhteisöt ja tilintarkastajat (PIE)
- Markkinaseurantaraportit
-
Laaduntarkastuksen vuosiraportit
- Kansainvälinen yhteistyö
- Hinnastot
- Lomakkeet
- Lainsäädäntöä