Siirry suoraan sisältöön
Valikko

Kehitysohjelmat edistävät strategisten tavoitteiden saavuttamista

Strategiatyön rinnalla olemme valmistelleet strategiaa tukevat kehitysohjelmat, jotka sisältävät useita projekteja ja muita toimenpiteitä strategisten tavoitteiden saavuttamiseksi.

Alla on kuvaukset ohjelmien sisällöistä ja toimenpiteistä:

Ohjelma: Asiakaslähtöiset palvelut ja toimintakulttuuri

Strateginen tavoite: Asiakkaan asialla

Asiakkaiden tyytyväisyys palveluihimme on jo pitkään ollut hyvällä tasolla, sillä asiakastarpeet ohjaavat työtämme ja kehittämistä PRH:ssa.

Asiakaskeskeisyytemme mittaaminen kypsyysmallin avulla luo kokonaiskuvan asiakaslähtöisyydestämme ja auttaa meitä kohdentamaan kehittämisen niille alueille ja toimintoihin, joissa on eniten parantamisen tarvetta.

Verkkosivustojemme prh.fi:n ja ytj.fi:n uudistaminen sekä chatbot-palvelumme laajentaminen luovat edellytykset entistä tehokkaammalle ja aktiivisemmalle asiakaspalvelulle.

PRH:n palveluaikojen ja -tasojen määrittely on välttämätöntä, jotta PRH:n palvelut linkittyvät saumattomasti muihin julkisiin ja yksityisiin palveluihin.

Kehitysohjelman toimenpiteet:

  • Verkkosivustojen prh.fi ja ytj.fi uudistaminen aloitettiin keväällä 2023, ja projekti päättyy vuoden 2026 lopussa.
  • Otamme käyttöön asiakaskeskeisyyden kypsyysmallin vuoden 2023 aikana.
  • Kevääseen 2024 mennessä määritellään PRH:n järjestelmien palveluajat, ja ne toteutetaan vuoden 2025 aikana.
  • Vuoden 2024 aikana aloitetaan projekti digitaalisesta asiakasneuvonnasta. Chatbot-palvelun toimintoja ja osaamisalan kehittämistä jatketaan sekä hyödynnetään bottia puheentunnistuksessa. Projektissa selvitetään myös muiden digitaalisten työkalujen mahdollisuuksia ja otetaan niitä vaiheittain käyttöön asiakaspalvelussa. Projekti päättyy keväällä 2027.

Ohjelma: Tietoa hyödynnetään toiminnan ohjaamisessa ja arvon tuottamisessa

Strateginen tavoite: Tietomme on hyödyksi

PRH:n tuottaman tiedon laatu on keskeinen osa asiakkaille ja yhteiskunnalle tuottamaamme arvoa. Tietojamme hyödynnetään yhä enemmän ja laajemmin. Selkeän tietoarkkitehtuurin lisäksi tiedon laatu on kyettävä kuvaamaan ja mittaamaan nykyistä paremmin.

Tiedolla johtaminen tarkoittaa ajantasaiseen ja laadukkaaseen tietoon perustuvaa päätöksentekoa, mikä edellyttää sopivia työkaluja. PRH:n tietojärjestelmien tuottaman tiedon tehokkaamman hyödyntämisen mahdollistamiseksi otamme käyttöön käyttäjäystävällisen BI (Business Intelligence) -järjestelmän.

Tietämyksenhallinnan parantaminen vähentää riippuvuuttamme yksittäisten henkilöiden osaamisesta ja tiedoista. Voimme kasvattaa osaamistamme ja kyvykkyyksiämme, kun tietämyksenhallinta saadaan osaksi prosessejamme ja järjestelmiämme ja tietoa hallitaan systemaattisesti.

Kehitysohjelman toimenpiteet:

  • Vuosina 2023–2026 laadimme tiedon "tuoteselosteet", joissa kerromme, millaisia julkaisemamme tiedot ovat.
  • Vuosina 2023–2027 luomme tiedon hallintamallin ja sille tavoitetasot sekä seuraamme laatutasoa.
  • Syksystä 2023 alkaen valmistelemme Business Intelligence (BI) -järjestelmän hankintaa ja käyttöönottoa. Vuodesta 2026 alkaen kehitämme järjestelmää.
  • Keväästä 2024 alkaen kehitämme analytiikkaosaamistamme.
  • Vuodesta 2024 kevääseen 2026 asti kehitämme suunnitelmallista tietämyksenhallintaa. Keväästä 2026 alkaen jatkamme tietämyksenhallinnan kehittämistä siten, että siitä tulee normaali toimintatapa.

Ohjelma: Toimintatapojen kehittäminen ja arvonluonnin edistäminen

Strateginen tavoite: Kehitymme ja kehitämme

PRH:n toiminta perustuu tietojärjestelmiin, joten ICT-järjestelmien ylläpito ja kehittäminen ovat keskeinen tekijä perustehtäviemme onnistumisessa. Varmistaaksemme oikean tilannekuvan sekä eri tavoitteiden ja rajallisten resurssien viisaan hyödyntämisen, otamme käyttöön yhteisesti johdetun kehittämismallin.

Myös tarvelähtöisesti tehtävä kokonaisarkkitehtuurityö tukee kehittämistä. Teknologiakokeiluilla varmistamme uusien teknologioiden ketterän hyödyntämisen.

PRH:lla on vankka osaaminen jatkuvaa parantamista tukevien Lean-menetelmien käytössä. Lean-osaajien taitojen edelleen kehittäminen ja heidän osaamisensa laaja-alainen hyödyntäminen antavat hyvän pohjan toiminnan kehittämiselle ja parhaiden käytäntöjen leviämiselle.

Haluamme toimia vastuullisesti työnantajana ja ”virastokansalaisena”. Vakiinnutamme vastuullisuustyön muun muassa määrittelemällä vastuullisuustyön tavoitteet vuosille 2023–2026.

Kehitysohjelman toimenpiteet:

  • Vuosina 2023–2024 kehitämme ja yhdenmukaistamme PRH:n kokonaisarkkitehtuuria. Vuosina 2025–2027 edistämme sitä, että sähköinen asiointi on ensisijainen tapa asioida PRH:ssa.
  • Keväästä 2023 vuoden 2025 loppuun asti käymme läpi ja dokumentoimme prosessimme, jotta ne ovat mahdollisimman yhteentoimivat ja selkeät.
  • Vuosina 2023–2024 kehitämme PRH:n vastuullisuustyötä. Vuosina 2025–2027 jatkamme vastuullisuustyön kehittämistä siten, että siitä tulee osa jokaisen prh:laisen arkea.
  • Vuodesta 2023 alkaen lisäämme teknologiakokeiluja, jatkamme Lean-ajattelun systemaattista hyödyntämistä PRH:ssa ja vahvistamme muutoskyvykkyyttämme.

Ohjelma: Henkilöstömme on osaavaa ja voi hyvin

Strateginen tavoite: Olemme haluttu työnantaja

Haluamme olla erinomainen työnantaja. Kilpailu osaavasta työvoimasta on kiristynyt.

Ulkoisen ja sisäisen työnantajakuvan kartoittaminen auttaa meitä vaalimaan työhyvinvointia ja parantamaan PRH:n mainetta työnantajana. Strategisten kyvykkyyksien määrittelyllä tuemme rekrytointeja ja osaamisen kehittämistä. Osaamispolkumalli vahvistaa työssä kehittymistä.

Henkilöstön vaihtuvuus on kasvanut, mikä luo myös mahdollisuuden uudistumiselle.

Rekrytointimenettelyihin on viime vuosina tullut lisävaatimuksia, jotka ovat hidastaneet rekrytointien läpivientiä. Siksi rekrytointiprosessin tehostaminen on tärkeää.

Kehitysohjelman toimenpiteet:

  • Vuodesta 2023 kevääseen 2024 määrittelemme strategiset kyvykkyytemme. Syksystä 2024 alkaen tarkastelemme säännöllisesti kyvykkyyksiämme osana toimintaympäristöanalyysiä ja toiminnan suunnittelua.
  • Vuosina 2023–2025 tehostamme rekrytointiprosessiamme.
  • Keväästä 2023 vuoden 2025 loppuun asti valmistaudumme monipaikkaiseen työympäristöön.
  • Syksystä 2023 kevääseen 2024 asti selvitämme prh:laisten työnantajakuvaa. Vuonna 2025 aloitamme projektin sisäisen ja ulkoisen työnantajakuvan kehittämiseksi.
  • Syksystä 2024 vuoden 2026 loppuun asti luomme osaamispolkumallin henkilöstölle.

Ohjelma: Proaktiivisempi PRH

Strateginen tavoite: Vaikutamme verkostoissa

PRH toimii osana verkostoja, joista monet ovat välttämättömiä oman tehtävämme hoitamiseksi. Verkostot ovat niin ikään tärkeä väline toimintaympäristön muutosten ennakointiin, tiedon hankintaan ja vaikuttamiseen. Näin voimme tarjota myös asiakkaillemme entistä sujuvampaa palvelua eri palveluketjuissa.

Sidosryhmäkartoituksen päivityksellä luomme kokonaiskuvan verkostotoimintamme laajuudesta ja asetamme sille pitkän aikavälin tavoitteet.

Kartoituksen lisäksi kehitämme toimintaamme kahdella erityisalueella: Tiivistämme lainsäädännön seurantaa ja siihen vaikuttamista lainsäädännön koordinaatioryhmän avulla. Lisäksi asetamme selkeät toimintokohtaiset tavoitteet kansainväliselle toiminnalle ja yhteistyölle.

Kehitysohjelman toimenpiteet:

  • Vuonna 2023 aloitamme lainsäädännön tehostetun seurannan ja ennakoinnin yhteistyössä työ- ja elinkeinoministeriön ja kollegavirastojen kanssa.
  • Jatkamme Yrityksen digitalous -hankkeen toteuttamista vuoden 2024 loppuun asti. Osallistumme hankkeen jatkotyöhön vuodesta 2025 alkaen.
  • Syksystä 2023 vuoden 2024 loppuun asti kartoitamme sidosryhmämme ja verkostomme sekä määrittelemme sidosryhmätyön tavoitteet.
  • Vuodesta 2024 alkaen tarkastelemme kansainvälisen yhteistyön tavoitteitamme.

Tulostettava versio Viimeksi päivitetty 10.08.2023