Gå direkt till innehållet
Meny

Företagare: handelsregistret ringer aldrig marknadsföringssamtal

‍Som kund på handelsregistret kan du få samtal och andra kontaktförsök som inte har något att göra med handelsregistret och Patent- och registerstyrelsen (PRS).

I vilseledande samtal kan uppringaren erbjuda dig till exempel möjlighet att kontrollera företagets registeruppgifter och uppdatera uppgifterna i ”företagsregistret” eller i ”tjänsten på ytj.fi mot en årsavgift”. Samtalet kan ge den uppfattning att ditt företag kommer att strykas ur registret om du inte betalar avgiften.

Om du eller ditt företag har ett varumärke, kan du också få brev som kräver att du betalar till exempel en förnyelseavgift eller en registreringsavgift.

PRS handelsregister ringer aldrig marknadsföringssamtal. Vi ringer upp dig endast om det finns brister i anmälan som ditt företag lämnat in.

Handelsregisteranmälan handläggs vid PRS på ett visst sätt. Läs vår beskrivning om handläggningen av handelsregisteranmälningar på prh.fi.

För mer information kontakta

PRS kundtjänst
Chattjänst vid handelsregister- och bokslutsärenden (på finska)
E-post: neuvonta.kaupparekisteri(a)prh.fi
Tfn 029 509 5040, mån–fre kl. 9–15

Utskriftsversion Uppdaterad 26.03.2024