Edunsaajista usein kysyttyä tilitoimistoille ja muille yritysten asiamiehille

1. Kuka tekee ilmoituksen edunsaajista 1.7.2019 alkaen?
2. Voiko tilitoimisto tehdä ilmoituksen edunsaajista yrityksen puolesta?
3. Kuinka yritykset voivat valtuuttaa asiamiehen tekemään edunsaajailmoituksen?
4. Voiko valtuutuksen tehdä käyttämällä Suomi.fi-valtuutusta?
5. Miten asiamiehenä ilmoitan yrityksen edunsaajatiedot 1.7.2019 alkaen?
6. Voiko tilitoimisto ilmoittaa yhdellä kertaa useamman yhtiön edunsaajatiedot?
7. Voiko ilmoituksen tehdä paperilomakkeella?
8. Voiko tiedot ilmoittaa jo ennen 1.7.2019?
9. Yrityksen edunsaajien tiedot muuttuivat ilmoittamisen jälkeen. Mitä teen?
10. Voinko ilmoittaa edunsaajat (1.7.2019 alkaen) samalla kun ilmoitan muita muutoksia kaupparekisteriin?
11. Jos emoyhtiö on listattu pörssiin, mitä tytäryhtiön pitää tehdä, jos sitä ei ole noteerattu pörssissä?
12. Mitä tapahtuu, jos ilmoitetun edunsaajan tiedot eivät täsmää?
13. Yrityksessä ei ole yhtään tosiasiallista edunsaajaa. Mitä teen?

K: 1. Kuka tekee ilmoituksen edunsaajista 1.7.2019 alkaen?

Ilmoituksen tekee ja allekirjoittaa sama henkilö kuin yrityksen muutkin kaupparekisteri-ilmoitukset.


K: 2. Voiko tilitoimisto tehdä ilmoituksen edunsaajista yrityksen puolesta?

Kyllä voi, jos yritys valtuuttaa tilitoimiston työntekijän tekemään kaupparekisteri-ilmoituksia puolestaan.


K: 3. Kuinka yritykset voivat valtuuttaa asiamiehen tekemään edunsaajailmoituksen?

Joku seuraavista kaupparekisteriin merkityistä yrityksen edustajista voi antaa valtuutuksen:

  • osakeyhtiön tai osuuskunnan hallituksen varsinainen jäsen
  • toimitusjohtaja
  • avoimen yhtiön yhtiömies tai kommandiittiyhtiön vastuunalainen yhtiömies.

Valtuutus annetaan tietylle henkilölle. Yrityksen edustaja antaa valtuutuksen sähköisesti YTJ-palvelussa (www.ytj.fi). Lue lisää valtuuttamisesta ytj.fi-sivuilta.


K: 4. Voiko valtuutuksen tehdä käyttämällä Suomi.fi-valtuutusta?

Ei voi. Valtuutus annetaan sähköisesti YTJ-palvelussa (www.ytj.fi).


K: 5. Miten asiamiehenä ilmoitan yrityksen edunsaajatiedot 1.7.2019 alkaen?

Tee edunsaajailmoitus sähköisesti YTJ-palvelussa (www.ytj.fi) 1.7.2019 alkaen.
Voit allekirjoittaa ilmoituksen, jos sinulla on valtuutus yrityksen kaupparekisteri-ilmoitusten tekemiseen (ks. kysymys 3).
Voit myös tehdä ilmoituksen ilman valtuutusta valmiiksi ja pyytää tämän jälkeen esimerkiksi hallituksen jäsentä käymään YTJ-palvelussa allekirjoittamassa ilmoituksen.


K: 6. Voiko tilitoimisto ilmoittaa yhdellä kertaa useamman yhtiön edunsaajatiedot?

Ei voi. Jokaisen yhtiön edunsaajatiedot täytyy ilmoittaa palvelussa erikseen. Tilitoimiston työntekijä voi ilmoittaa edunsaajatiedot niiltä yrityksiltä, jotka ovat valtuuttaneet hänet tekemään kaupparekisteri-ilmoituksia puolestaan (ks. kysymys 3). Muistathan myös, että äskettäin perustettujen yhtiöiden on rekisteröidyttävä ja saatava Y-tunnus. Yhtiön pitää olla rekisteröity ennen kuin voit ilmoittaa yhtiön edunsaajatiedot.


K: 7. Voiko ilmoituksen tehdä paperilomakkeella?

Ei voi. Edunsaajatiedot täytyy ilmoittaa sähköisesti YTJ-palvelussa.


K: 8. Voiko tiedot ilmoittaa jo ennen 1.7.2019?

Ei voi. Edunsaajatiedot ilmoitetaan kaupparekisteriin 1.7.2019 ja 1.7.2020 välisenä aikana.

Tämän jälkeen yritysten täytyy tehdä ilmoitus aina, kun edunsaajatiedot muuttuvat. Uudet yritykset tekevät ilmoituksen sen jälkeen kun ne on merkitty kaupparekisteriin.


K: 9. Yrityksen edunsaajien tiedot muuttuivat ilmoittamisen jälkeen. Mitä teen?

Jos edunsaajatiedoissa tapahtuu muutoksia, tee uusi sähköinen ilmoitus YTJ-palvelussa.


K: 10. Voinko ilmoittaa edunsaajat (1.7.2019 alkaen) samalla kun ilmoitan muita muutoksia kaupparekisteriin?

Et voi. Ilmoitat edunsaajatiedot samassa YTJ-palvelussa, mutta niistä on tehtävä erillinen ilmoitus. Edunsaajailmoitus on maksuton.


K: 11. Jos emoyhtiö on listattu pörssiin, mitä tytäryhtiön pitää tehdä, jos sitä ei ole noteerattu pörssissä?

Pörssiyhtiöt eivät tee ilmoitusta edunsaajistaan. Tytäryhtiön, joka ei ole noteerattu pörssissä, pitää kuitenkin tehdä ilmoitus. Tämä pätee myös silloin, kun tytäryhtiö on kokonaan emoyhtiön omistuksessa.


K: 12. Mitä tapahtuu, jos ilmoitetun edunsaajan tiedot eivät täsmää?

Tarkoituksella virheellisten tietojen ilmoittaminen on rikoslain mukainen rekisterimerkintärikos. Puutteellisista ja muuttuneista tiedoista on ilmoitettava PRH:lle aina viipymättä.


K: 13. Yrityksessä ei ole yhtään tosiasiallista edunsaajaa. Mitä teen?

Myös tämä tieto pitää ilmoittaa edunsaajailmoituksella 1.7.2019 alkaen.