Yhdistyksen hallituksen rekisteröiminen ja muutosten ilmoittaminen

Yhdistys saa halutessaan ilmoittaa yhdistyksen hallituksen yhdistysrekisteriin merkittäväksi.

Yhdistyksen hallituksen ilmoittaminen yhdistysrekisteriin mahdollistaa, että joku muukin täysi-ikäinen hallituksen jäsen kuin hallituksen puheenjohtaja voi allekirjoittaa yhdistyksen muutosilmoitukset yhdistysrekisteriin.

Ilmoita yhdistyksen hallitus ja sen muutokset netissä tai paperilomakkeella. Netissä ilmoittaminen on edullisempaa ja nopeampaa kuin paperilomakkeella.

Hallituksen jäsenten muutosilmoitus ei muuta yhdistyksen nimenkirjoittajatietoja. Jos yhdistyksen nimenkirjoitusoikeus on myös hallituksen jäsenillä, tee tarvittaessa nimenkirjoittajien muutosilmoitus. Siirry puheenjohtajan ja muiden nimenkirjoittajien muutosilmoitusohjeeseen.


Milloin ilmoitat?

Yhdistyksen hallituksen ilmoittaminen on vapaaehtoista. Jos yhdistyksen hallitus on rekisteröity yhdistysrekisteriin, tee muutosilmoitus aina, kun hallituksen kokoonpanossa tapahtuu muutoksia tai yhdistys haluaa poistaa hallituksen tiedot.

Ilmoita muutokset viivytyksettä.

Kuka tekee ilmoituksen?

Yhdistyksen hallituksen puheenjohtaja tai muu täysi-ikäinen hallituksen jäsen allekirjoittaa ilmoituksen.

Ilmoituksen allekirjoittaja tarvitsee suomalaisen henkilötunnuksen ja henkilökohtaiset verkkopankkitunnukset tai mobiilivarmenteen tai sirullisen henkilökortin (HST-kortti).

Jos joku muu kuin allekirjoittaja tekee ilmoituksen, anna silloin ilmoituksen asiointitunnus allekirjoittajalle, jotta hän voi mennä palveluun allekirjoittamaan ilmoituksen.

Mitä ilmoittaminen netissä maksaa?

Hallituksen muutosilmoitus netissä maksaa 20 euroa.

Jos ilmoitat samalla kertaa yhdistysrekisteriin sekä nimenkirjoittajat että hallituksen, muutosilmoitus maksaa 40 euroa (20 + 20 euroa).

Maksu suoritetaan sähköisessä palvelussa verkkopankkitunnuksin tai luottokortilla. Tutustu tarkemmin hinnastoon.

Miten ilmoitat netissä?

Ilmoitus allekirjoitetaan, lähetetään ja maksetaan sähköisessä palvelussa.

Maksa ilmoitus palvelussa sen jälkeen, kun ilmoitus on allekirjoitettu. PRH käsittelee ilmoituksesi vasta, kun olet maksanut sen.

Siirry sähköiseen palveluun.

Kuva, josta on linkki sähköisen ilmoittamisen palveluun.


Jos teet ilmoituksen paperilomakkeella, käsittelyaika on pitempi ja hinta kalliimpi kuin netissä ilmoitettaessa. Siirry paperilomakkeiden ohjeisiin.

Tehtävän päättyminen tai oma ero

Voit tehdä itse ilmoituksen yhdistysrekisteriin, kun olet eronnut tehtävästä tai tehtävä on muutoin päättynyt. Tehtävän päättyminen tai omaero on mahdollista ilmoittaa vain paperilomakkeella. Lue ohje tehtävän päättymisestä tai omasta erosta.

Tulostettava versio
Viimeksi päivitetty 11.11.2019