Siirry suoraan sisältöön
Valikko

Yhdistyksen hallituksen rekisteröiminen ja muutosten ilmoittaminen

Yhdistys saa halutessaan ilmoittaa yhdistyksen hallituksen yhdistysrekisteriin merkittäväksi.

Yhdistyksen hallituksen ilmoittaminen yhdistysrekisteriin mahdollistaa, että joku muukin täysi-ikäinen hallituksen jäsen kuin hallituksen puheenjohtaja voi allekirjoittaa yhdistyksen muutosilmoitukset yhdistysrekisteriin.

Ilmoita yhdistyksen hallitus ja sen muutokset netissä tai paperilomakkeella. Netissä ilmoittaminen on nopeampaa kuin paperilomakkeella.

Hallituksen jäsenten muutosilmoitus ei muuta yhdistyksen nimenkirjoittajatietoja. Jos yhdistyksen nimenkirjoitusoikeus on myös hallituksen jäsenillä, tee tarvittaessa nimenkirjoittajien muutosilmoitus. Siirry puheenjohtajan ja muiden nimenkirjoittajien muutosilmoitusohjeeseen.


Milloin ilmoitat?

Yhdistyksen hallituksen ilmoittaminen on vapaaehtoista. Jos yhdistyksen hallitus on rekisteröity yhdistysrekisteriin, tee muutosilmoitus aina, kun hallituksen kokoonpanossa tapahtuu muutoksia tai yhdistys haluaa poistaa hallituksen tiedot.

Ilmoita muutokset viivytyksettä.

Kuka tekee ilmoituksen?

Yhdistyksen hallituksen puheenjohtaja tai muu täysi-ikäinen hallituksen jäsen allekirjoittaa ilmoituksen.

Jos joku muu kuin allekirjoittaja tekee ilmoituksen netissä, anna silloin ilmoituksen asiointitunnus allekirjoittajalle, jotta hän voi mennä palveluun allekirjoittamaan ilmoituksen.

Mitä ilmoittaminen netissä maksaa?

Hallituksen muutosilmoitus netissä maksaa 25 euroa.

Voit samalla ilmoittaa yhdistyksen nimenkirjoittajien muutoksesta ilman lisämaksua. Lue lisää nimenkirjoittajien ilmoittamisesta.

Maksu suoritetaan sähköisessä palvelussa verkkopankkitunnuksin tai luottokortilla. Tutustu tarkemmin hinnastoon.

Miten ilmoitat netissä?

Tarvitset suomalaisen henkilötunnuksen ja lisäksi joko henkilökohtaiset verkkopankkitunnukset tai mobiilivarmenteen tai sirullisen henkilökortin (HST-kortti).

Tarvitset tiedot hallituksen jäsenten suomalaisista henkilötunnuksista.

Jos hallituksen jäsenellä ei ole suomalaista henkilötunnusta, tarvitset hänen syntymäaikansa, kansalaisuuteensa ja kotiosoitteensa. Liitä ilmoitukseen kopio hänen passistaan tai muusta henkilöllisyystodistuksesta PDF-, JPG- tai JPEG -tiedostona.

Palvelu ohjaa muutosilmoituksen teossa. Täytä pyydetyt tiedot.

Allekirjoita, lähetä ja maksa ilmoitus sähköisessä palvelussa. Maksa ilmoitus palvelussa sen jälkeen, kun ilmoitus on allekirjoitettu.

PRH käsittelee ilmoituksesi vasta, kun olet maksanut sen.

Siirry tekemään sähköinen ilmoitus yhdistysrekisteriin.


Jos teet ilmoituksen paperilomakkeella, käsittelyaika on pitempi kuin netissä ilmoitettaessa. Siirry paperilomakkeiden ohjeisiin.

Tehtävän päättyminen tai oma ero

Voit tehdä itse ilmoituksen yhdistysrekisteriin, kun olet eronnut tehtävästä tai tehtävä on muutoin päättynyt. Lue ohje tehtävän päättymisestä tai omasta erosta.

Miten seuraat ilmoituksen käsittelyä?

Voit seurata PRH:een lähettämäsi ilmoituksen käsittelytilannetta sähköisessä palvelussamme. Siirry yhdistysrekisterin sähköiseen asiointipalveluun.

Tulostettava versio Viimeksi päivitetty 31.01.2024