Säätiörekisterin neuvonta

Säätiörekisterin neuvonnasta saat ohjeita säätiörekisteriin liittyvissä kysymyksissä.

Säätiörekisterin kotisivut

Tavoite on, että säätiörekisteriin ilmoittamiseen liittyvät ohjeet ovat kotisivuillamme tehokkaasti kaikkien säätiöiden saatavilla. Tällä hetkellä löytyy ohjeita esimerkiksi seuraavissa asioissa:

Voit halutessasi antaa palautetta kotisivuohjeistamme, jos esim. ohje on puutteellinen tai jokin tärkeä tarvitsemasi ohje puuttuu. Siirry palautelomakkeeseen.

Puhelinneuvonta ja sähköpostineuvonta

Neuvonta ja tietopalvelu 029 509 5959 (ark. klo 9.00 – 16.15) vastaa ilmoittamiseen liittyvissä asioissa, opastaa ohjeiden pariin ja tarjoaa tietopalvelua.

Ohjeita on mahdollista pyytää myös sähköpostitse osoitteesta neuvonta.yhdistysasiat@prh.fi

Ilmoittamiseen liittyvän neuvonnan rajat

Kun asiakaspalvelijamme neuvovat ilmoittajaa, on neuvonnan rajat määritelty hallintolaissa. Niinpä ilmoitusmenettelyyn liittyvissä asioissa voidaan vastata vain seuraaviin kysymyksiin:

  • Miten ilmoitus laitetaan vireille?
  • Mitä lomaketta käytetään?
  • Mitä liitteitä / asiakirjoja ilmoitukseen tarvitaan?
  • Mikä on käsittelymaksu?
  • Tietoja asian käsittelytavasta ja käsittelyn vaiheista?
  • Miten asia etenee virastossa, kuka käsittelee ja mikä on arvioitu käsittelyaika?
  • Rekisterin merkityksen / rekisteröinnin oikeudellisiin vaikutuksiin liittyvät asiat.

Säätiörekisterin neuvonnassa kiinnitämme huomiota asiakkaiden yhdenvertaisuuden toteutumiseen ja tasapuoliseen kohteluun. Siispä on hyvä muistaa seuraavat asiat:

  • Säätiörekisterin neuvojien velvollisuuksiin ei kuulu lomakkeiden täyttäminen tai asiakirjojen laatiminen asiakkaiden puolesta. Emme myöskään tarkista lomakkeita ja niiden liitteitä etukäteen. Neuvonnan yhteydessä ei myöskään voida ennakoida yksittäisen ilmoituksen tai hakemuksen tosiasiallista menestymistä.
  • Neuvontamme koskee säätiörekisteriasioita. Laajemmissa juridiikkaan liittyvissä kysymyksissä eivät säätiörekisterin neuvojat voi antaa neuvoja.

Yksi yhteinen lomake - kaksi viranomaista

Yritys- ja yhteisötietojärjestelmä (YTJ) mahdollistaa tietojen ilmoittamisen yhdellä ilmoituksella sekä Patentti- ja rekisterihallituksen että Verohallinnon rekistereihin. Verottajalle ilmoitettavissa asioissa voi neuvoa kysyä verottajan neuvonnasta. Yhteystiedot löytyvät Verohallinnon kotisivuilta tai Yritys- ja yhteisötietojärjestelmän kotisivuilta.

Lomakkeisiin liittyvä neuvonta

Lomakkeet jakautuvat Patentti- ja rekisterihallituksen (PRH) ja Verohallinnon yhteisiin Y-lomakkeisiin ja säätiörekisterin liitelomakkeisiin. Lomakkeisiin liittyviä ohjeita löydät YTJ:n kotisivuilta sekä itse säätiörekisterin liitelomakkeista.

Tulostettava versio
Viimeksi päivitetty 12.07.2017