Gå direkt till innehållet
Meny

Utvecklingsprogram bidrar till att vi uppnår våra strategiska mål

Utöver strategiarbetet har vi förberett utvecklingsprogram som stöder vår strategi och som innefattar flera projekt och andra åtgärder för att uppnå våra strategiska mål.

Nedan finns en kort beskrivning av innehållen i de olika programmen:

Program: Kundorienterade tjänster och kundorienterad verksamhetskultur

Strategiskt mål: Vi arbetar för våra kunder

Våra kunder har redan en längre tid varit nöjda med våra tjänster eftersom kundernas behov styr vårt arbete och utvecklingen av det.

En mognadsmodell för att mäta vår kundorientering skapar en helhetsbild av hur kundorienterade vi är och hjälper oss att rikta utvecklingsarbetet på de områden och funktioner som mest behöver förbättras.

Det är nödvändigt att fastställa våra betjäningstider och servicenivåer för att länka våra tjänster till andra offentliga och privata tjänster och bilda en sammanhängande helhet.

Att förnya våra webbplatser prh.fi och ytj.fi samt utvidga vår chattbot-tjänst skapar förutsättningar för en mer effektiv och aktiv kundservice.

Följande åtgärder ingår i utvecklingsprogrammet:
  • Våren 2023 inleddes arbetet för att förnya våra webbplatser prh.fi och ytj.fi. Projektet slutförs i slutet av 2026.
  • Vi inför en mognadsmodell för kundorientering under 2023.
  • Avsikten är att fastställa betjäningstider för våra system senast våren 2024 och genomföra dem under 2025.
  • Ett projekt om digital kundrådgivning inleds 2024. Vi fortsätter att utveckla chattbot-tjänstens funktioner och kunskapsområde. Chattbotten används också i taligenkänning. I projektet klargörs också möjligheter att använda andra digitala verktyg som kundtjänsten stegvis kan börja utnyttja. Projektet avslutas våren 2027.

Program: Att utnyttja information för att styra verksamheten och skapa värde

Strategiskt mål: Vår information är till nytta

Kvaliteten på den information som PRS producerar utgör en viktig del av det värde som vi skapar för våra kunder och för vårt samhälle. Vår information används allt mer och i allt större utsträckning. Utöver en tydlig dataarkitektur är det nödvändigt att kunna beskriva och mäta kvaliteten på information bättre än förut.

Kunskapsbaserad ledning innebär att fatta beslut utifrån aktuell och högklassig information, vilket förutsätter lämpliga verktyg. För att göra det möjligt att effektivare kunna använda informationen i våra informationssystem, inför vi ett användarvänligt Business Intelligence-system.

Bättre kunskapshantering minskar beroendet av enskilda personers kompetens och kunskaper. Vi kan utöka vårt kunnande och våra förmågor om kunskapshantering inkluderas i våra processer och system och informationen hanteras systematiskt.

Följande åtgärder ingår i utvecklingsprogrammet:
  • Under 2023–2026 utarbetar vi ”produktbeskrivningar” av vår information, där vi redogör för hurdan information vi publicerar.
  • Under 2023–2027 skapar vi en hanteringsmodell för information och målnivåer för den samt följer kvaliteten.
  • Hösten 2023 börjar vi förbereda oss på upphandling och införande av Business Intelligence (BI)–systemet. Från och med 2026 utvecklar vi systemet.
  • Från våren 2024 utvecklar vi våra analyskunskaper.
  • Från 2024 till våren 2026 utvecklar vi vår planmässiga kunskapshantering. Våren 2026 fortsätter vi att utveckla vår kunskapshantering så att den ingår i de normala arbetsrutinerna.

Program: Att utveckla arbetssätt och främja värdeskapande

Strategiskt mål: Vi utvecklas och utvecklar

Vår verksamhet baserar sig på informationssystem och därför är upprätthållande och utveckling av våra ICT-system en viktig faktor för att vi ska lyckas i vårt grunduppdrag. För att säkerställa en korrekt lägesbild samt ett förnuftigt utnyttjande av olika mål och begränsade resurser, kommer vi att införa en gemensamt styrd utvecklingsmodell.

Dessutom stöder ett behovsorienterat helhetsarkitekturarbete utvecklingen. Genom teknologiförsök säkerställer vi en smidig användning av nya teknologier.

Vi har en gedigen kompetens i användningen av Lean-metoder som stöd för kontinuerlig förbättring. Att vidare utveckla Lean-experternas färdigheter och att i vid utsträckning utnyttja deras kompetens ger en bra grund för att utveckla verksamheten och sprida bästa praxis.

Vi vill vara en ansvarsfull arbetsgivare och ”myndighetsmedborgare”. Vi inarbetar vårt ansvarsarbete bland annat genom att fastställa mål för ansvarsarbetet 2023–2026.

Följande åtgärder ingår i utvecklingsprogrammet:
  • Under 2023–2026 utvecklar och förenhetligar vi PRS helhetsarkitektur. Under 2025–2027 främjar vi målet att elektroniska tjänster ska vara det främsta sättet att uträtta ärenden hos oss.
  • Från våren 2023 till slutet av 2025 går vi igenom och dokumenterar våra processer för att de ska vara så kompatibla och tydliga som möjligt.
  • Under 2023–2024 utvecklar vi vårt ansvarsarbete. Under 2025–2027 fortsätter vi att utveckla ansvarsarbetet så att det blir en del av våra anställdas vardag.
  • Från 2023 utökar vi antalet teknologiförsök, fortsätter att systematisk utnyttja Lean-tänkandet och förstärker vår förmåga till förändring.

Program: Kunnig och välmående personal

Strategiskt mål: Vi är en populär arbetsgivare

Vi vill vara en utomordentlig arbetsgivare. Konkurrensen om kompetent arbetskraft har hårdnat.

Att kartlägga en extern och intern arbetsgivarimage hjälper oss att värna om vår arbetshälsa och förbättra vårt rykte som arbetsgivare. Genom att fastställa strategiska förmågor stöder vi både rekryteringar och utveckling av kompetens. Modellen för vägen till kompetens stärker personalens utveckling i arbetet.

Personalomsättningen har ökat, vilket också innebär en möjlighet att förnyas.

Under de senaste åren har rekryteringsprocessen ändrats när nya krav har lagts till, vilket har lett till långsammare rekryteringar. Därför är det viktigt att göra rekryteringsprocessen effektivare.

Följande åtgärder ingår i utvecklingsprogrammet:
  • Från 2023 till våren 2024 fastställer vi våra strategiska förmågor. Från hösten 2024 ska vi regelbundet granska våra förmågor som en del av vår verksamhetsmiljöanalys och verksamhetsplan.
  • Under 2023–2025 gör vi vår rekryteringsprocess effektivare.
  • Från våren 2023 till slutet av 2025 förbereder vi oss på en ny multilokal arbetsmiljö.
  • Från hösten 2023 till våren 2024 reder vi ut hurdan arbetsgivarimage våra anställda har. 2025 inleder vi ett projekt för att utveckla den externa och interna arbetsgivarimagen.
  • Från hösten 2024 till slutet av 2026 skapar vi en modell för vägen till kompetens för vår personal.

Program: Mer proaktivt PRS

Strategiskt mål: Vi medverkar i nätverk

PRS är med i olika nätverk, av vilka ett flertal är nödvändiga för att vi ska kunna utföra vårt uppdrag. Nätverken är också ett viktigt medel för att förutse ändringar i verksamhetsmiljön, inhämta information och för att påverka. På så sätt kan vi betjäna våra kunder ännu bättre i olika servicekedjor.

En uppdaterad kartläggning av våra intressentgrupper hjälper oss att skapa en helhetsbild av omfattningen av vår nätverksverksamhet och att sätta upp långsiktiga mål.

Utöver kartläggningen utvecklar vi vår verksamhet på två specialområden: Vi intensifierar uppföljningen av lagstiftningen och försöker påverka den med hjälp av en koordinationsgrupp för lagstiftning. Därtill sätter vi upp tydliga funktionsspecifika mål för internationell verksamhet och internationellt samarbete.

Följande åtgärder ingår i utvecklingsprogrammet:
  • 2023 inleder vi en intensifierad uppföljning och prognostisering av lagstiftningen i samarbete med arbets- och näringsministeriet och andra ämbetsverk.
  • Projektet Företagets digitala ekonomi fortsätter till slutet av 2024. Från och med 2025 deltar vi i fortsättningsprojektet för Företagets digitala ekonomi.
  • Från hösten 2023 till slutet av 2024 kartlägger vi våra intressentgrupper och nätverk samt fastställer våra mål för arbetet med intressentgrupperna.
  • Från och med 2024 granskar vi våra mål för internationellt samarbete.

Utskriftsversion Uppdaterad 15.08.2023