Asunto-osakeyhtiön hallituksen, isännöitsijän, edustajien ja tilintarkastajien muutosilmoitus
Asunto-osakeyhtiön hallituksen, isännöitsijän, edustamiseen oikeutettujen ja tilintarkastajien muutokset täytyy ilmoittaa kaupparekisteriin.
Prokuristien ilmoittaminen on vapaaehtoista, mutta jos rekisteröity prokura on lakannut, täytyy siitä ilmoittaa kaupparekisteriin. Lue lisää prokurasta.
Euroopan talousalueen (ETA) ulkopuolella pysyvästi asuva tarvitsee tietyissä tapauksissa PRH:n luvan toimia esimerkiksi hallituksen jäsenenä tai isännöitsijänä. Lue ohjeet, miten haet lupaa ETAn ulkopuolella pysävästi asuvalle hallituksen jäsenelle tai toimitusjohtajalle.
Kuka ilmoittaa?
Joku hallituksen jäsenistä tai isännöitsijä allekirjoittaa ilmoituksen. Prokura ei riitä kaupparekisteri-ilmoituksen allekirjoittamiseen. Lue lisää sähköisen ilmoituksen allekirjoittamisesta ytj.fi-sivuilta.Avautuu uuteen välilehteen
Hallituksen varsinainen jäsen tai isännöitsijä voi valtuuttaa jonkun muun tekemään ilmoituksen netissä. Lue lisää sähköisen ilmoituksen valtuuttamisesta ytj.fi-sivuilta.Avautuu uuteen välilehteen
Oma ilmoitus tehtävän päättymisestä
Jokainen kaupparekisteriin merkitty henkilö, joka on joko eronnut tai jonka tehtävä on muutoin päättynyt, voi itse tehdä asiaa koskevan muutosilmoituksen. Jos kuitenkin tilintarkastaja on itse eronnut tehtävästään kesken toimikauden, hänellä on myös velvollisuus ilmoittaa tapahtuneesta kaupparekisteriin.
Milloin ilmoitat?
Tee ilmoitus viivytyksettä.
Miten teet ilmoituksen?
Tee ilmoitus hallituksen, isännöitsijän, edustamiseen oikeutettujen ja tilintarkastajien muutoksista netissä PRH:n ja Verohallinnon yhteisessä YTJ-palvelussa.
Ilmoittaaksesi YTJ-palvelussa tarvitset suomalaisen henkilötunnuksen ja henkilökohtaiset verkkopankkitunnukset tai mobiilivarmenteen tai sirullisen henkilökortin (HST-kortti).
Palvelu ohjaa muutosilmoituksen teossa. Täytä pyydetyt tiedot, ja liitä mukaan tarvittavat liitteet.
Tutustu netissä ilmoittamisen opasvideoihin YouTube-kanavallamme. Katso opasvideot.Avautuu uuteen välilehteen
Mitä liitteitä?
Kun ilmoitat hallituksen, liitä yhden henkilön oikeaksi todistama kopio tai ote yhtiökokouksen pöytäkirjasta. Jos yhtiöjärjestyksessä on määrätty muu taho valitsemaan hallituksen jäsen, liitä selvitys valinnasta.
Kun ilmoitat hallituksen puheenjohtajan, liitä puheenjohtajan valinnasta yhden henkilön oikeaksi todistama kopio tai ote hallituksen pöytäkirjasta. Jos muu taho kuin hallitus on tehnyt valinnan, liitä valinnasta selvitys.
Kun ilmoitat tilintarkastajan, liitä mukaan yhtiökokouksen pöytäkirjasta kopio tai ote yhden henkilön oikeaksi todistamana.
Tilintarkastusyhteisön suorittamasta päävastuullisen tilintarkastajan valinnasta ei tarvitse esittää erillistä selvitystä.
Kun ilmoitat isännöitsijän, edustamiseen oikeutetun tai prokuristin, liitä yhden henkilön oikeaksi todistama kopio tai ote hallituksen pöytäkirjasta.
Isännöintiyhteisön suorittamasta päävastuullisen isännöitsijän valinnasta ei tarvitse esittää erillistä selvitystä.
Kun ilmoitat rekisteriin henkilön, jolla ei ole suomalaista henkilötunnusta, liitä ilmoitukseen oikeaksi todistettu kopio henkilön passista tai muusta henkilöllisyystodistuksesta.
Älä liitä ilmoitukseen asiakirjoja, esimerkiksi pöytäkirjoja tai yhtiösopimuksia, joissa on henkilötunnuksia tai henkilöiden kotiosoitteita.
Mitä maksaa ilmoittaminen netissä?
Hallituksen, isännöitsijän, edustamiseen oikeutettujen, tilintarkastajan ja prokuristien muutosilmoitus maksaa 40 euroa / asia.
Henkilön oma ilmoitus erosta tai rekisteriin merkityn tehtävän päättymisestä on maksuton.
YTJ-palvelu laskee maksun automaattisesti, ja maksu suoritetaan palvelussa ilmoituksen allekirjoittamisen jälkeen verkkopankkitunnuksin tai luottokortilla.
Tee ilmoitus.Avautuu uuteen välilehteen
Jos teet muutosilmoituksen paperilomakkeella, käsittelyaika on pitempi ja hinta yleensä kalliimpi kuin netissä ilmoitettaessa. Siirry paperilomakkeiden ohjeisiin.