Siirry suoraan sisältöön
Valikko

Asunto-osakeyhtiön hallituksen, isännöitsijän, edustajien ja tilintarkastajien muutosilmoitus kaupparekisteriin

Asunto-osakeyhtiön hallituksen, isännöitsijän, edustamiseen oikeutettujen ja tilintarkastajien muutokset täytyy ilmoittaa kaupparekisteriin.

Prokuristien ilmoittaminen on vapaaehtoista, mutta jos rekisteröity prokura on lakannut, täytyy siitä ilmoittaa kaupparekisteriin. Lue lisää prokurasta.

Euroopan talousalueen (ETA) ulkopuolella pysyvästi asuva tarvitsee tietyissä tapauksissa PRH:n luvan toimia esimerkiksi hallituksen jäsenenä tai isännöitsijänä. Lue ohjeet, miten haet lupaa ETAn ulkopuolella pysävästi asuvalle hallituksen jäsenelle tai toimitusjohtajalle.

Kuka ilmoittaa?

Joku hallituksen jäsenistä tai isännöitsijä allekirjoittaa ilmoituksen. Prokura ei riitä kaupparekisteri-ilmoituksen allekirjoittamiseen. Lue lisää sähköisen ilmoituksen allekirjoittamisesta ytj.fi-sivuilta.Avautuu uuteen välilehteen

Hallituksen varsinainen jäsen tai isännöitsijä voi valtuuttaa jonkun muun tekemään ilmoituksen netissä. Lue lisää sähköisen ilmoituksen valtuuttamisesta ytj.fi-sivuilta.Avautuu uuteen välilehteen

Oma ilmoitus tehtävän päättymisestä

Jokainen kaupparekisteriin merkitty henkilö, joka on joko eronnut tai jonka tehtävä on muutoin päättynyt, voi itse tehdä asiaa koskevan muutosilmoituksen.

Kun tilintarkastaja on itse eronnut tehtävästään kesken toimikauden, joko yrityksen tai hänen itsensä täytyy ilmoittaa erosta kaupparekisteriin.

Milloin ilmoitat?

Tee ilmoitus viivytyksettä.

Miten teet ilmoituksen YTJ-palvelussa?

Tee ilmoitus hallituksen, isännöitsijän, edustamiseen oikeutettujen ja tilintarkastajien muutoksista netissä YTJ-palvelussa.

Ilmoittaaksesi YTJ-palvelussa tarvitset suomalaisen henkilötunnuksen ja lisäksi jonkin seuraavista: henkilökohtaiset verkkopankkitunnukset tai mobiilivarmenteen tai sirullisen henkilökortin (HST-kortti).

YTJ-palvelu ohjaa muutosilmoituksen teossa. Täytä pyydetyt tiedot.

Huomaa tilintarkastajan ilmoittamisessa seuraavat:

  • Voit ilmoittaa vain hyväksytyn tilintarkastajan ja varatilintarkastajan (HT, KHT).
  • Jos tilintarkastajana tai varatilintarkastajana on tilintarkastusyhteisö, ilmoitat yhteisön ja päävastuullisen tilintarkastajan tiedot.

Mitä liitteitä tarvitset?

Kun teet ilmoituksen YTJ-palvelussa, sinun ei tarvitse liittää ilmoitukseen päätöstä henkilön valinnasta tehtävään (esimerkiksi pöytäkirjaa yhtiökokouksesta tai hallituksen kokouksesta). Yrityksellä täytyy kuitenkin olla henkilön valintaa koskeva päätös, jonka voimme tarvittaessa pyytää ilmoituksen käsittelyä varten.

Jos ilmoitat henkilön, jolla ei ole suomalaista henkilötunnusta, liitä kopio passista tai muusta henkilöllisyystodistuksesta yhden henkilön oikeaksi todistamana.

Katso opasvideot ilmoittamisesta

Tutustu netissä ilmoittamisen opasvideoihin YouTube-kanavallamme. Katso opasvideot.Avautuu uuteen välilehteen

Mitä maksaa?

Hallituksen, isännöitsijän, edustamiseen oikeutettujen, tilintarkastajan ja prokuristien muutosilmoitus maksaa 50 euroa / asia.

Henkilön oma ilmoitus erosta tai rekisteriin merkityn tehtävän päättymisestä on maksuton.

YTJ-palvelu laskee maksun automaattisesti, ja maksu suoritetaan palvelussa ilmoituksen allekirjoittamisen jälkeen verkkopankkitunnuksin tai luottokortilla.

Tee ilmoitus.Avautuu uuteen välilehteen

Jos teet muutosilmoituksen paperilomakkeella, käsittelyaika on pitempi kuin YTJ-palvelussa ilmoitettaessa. Siirry paperilomakkeiden ohjeisiin.

Miten seuraat ilmoituksen käsittelyä?

YTJ-palvelussa ilmoittamasi vastuuhenkilön muutos voidaan rekisteröidä automaattisesti. Lue lisää automaattisesta rekisteröinnistä.

Voit seurata PRH:een lähettämäsi ilmoituksen käsittelytilannetta Virre-tietopalvelun ilmoitushausta. Siirry Virre-tietopalvelun ilmoitushakuun.Avautuu uuteen välilehteen

Tulostettava versio Viimeksi päivitetty 03.01.2024