Asunto-osakeyhtiön hallituksen, isännöitsijän, edustajien ja tilintarkastajien muutosilmoitus

Asunto-osakeyhtiön hallituksen, isännöitsijän, edustamiseen oikeutettujen ja tilintarkastajien muutokset täytyy ilmoittaa kaupparekisteriin.

Prokuristien ilmoittaminen on vapaaehtoista, mutta jos rekisteröity prokura on lakannut, täytyy siitä ilmoittaa kaupparekisteriin. Lue lisää prokurasta.

Euroopan talousalueen (ETA) ulkopuolella pysyvästi asuva tarvitsee tietyissä tapauksissa PRH:n luvan toimia esimerkiksi hallituksen jäsenenä tai isännöitsijänä. Lue ohjeet, miten haet lupaa ETAn ulkopuolella pysävästi asuvalle hallituksen jäsenelle tai toimitusjohtajalle.

Kuka ilmoittaa?

Joku hallituksen varsinaisista jäsenistä tai isännöitsijä allekirjoittaa ilmoituksen. Prokura ei riitä kaupparekisteri-ilmoituksen allekirjoittamiseen. Lue lisää sähköisen ilmoituksen allekirjoittamisesta ytj.fi-sivuilta.

Hallituksen varsinainen jäsen tai isännöitsijä voi valtuuttaa jonkun muun tekemään ilmoituksen netissä. Lue lisää valtuuttamisesta netissä ilmoittamiseen ytj.fi-sivuilta.

Jokainen kaupparekisteriin merkitty henkilö, joka on joko eronnut tai jonka tehtävä on muutoin päättynyt, voi itse tehdä asiaa koskevan muutosilmoituksen. Jos kuitenkin tilintarkastaja on itse eronnut tehtävästään kesken toimikauden, hänellä on myös velvollisuus ilmoittaa tapahtuneesta kaupparekisteriin.

Milloin ilmoitat?

Tee ilmoitus viivytyksettä.

Miten teet ilmoituksen?

Tee ilmoitus hallituksen, isännöitsijän, edustamiseen oikeutettujen ja tilintarkastajien muutoksista netissä PRH:n ja Verohallinnon yhteisessä YTJ-palvelussa.

Ilmoittaaksesi YTJ-palvelussa tarvitset suomalaisen henkilötunnuksen ja henkilökohtaiset verkkopankkitunnukset tai mobiilivarmenteen tai sirullisen henkilökortin (HST-kortti). Palvelu ohjaa muutosilmoituksen teossa. Täytä pyydetyt tiedot ja liitä mukaan tarvittavat liitteet.

Tutustu netissä ilmoittamisen opasvideoihin YouTube-kanavallamme. Siirry katsomaan opasvideoita.


Mitä liitteitä?

Kun ilmoitat hallituksen, liitä yhden henkilön oikeaksi todistama kopio tai ote yhtiökokouksen pöytäkirjasta. Jos yhtiöjärjestyksessä on määrätty muu taho valitsemaan hallituksen jäsen, liitä selvitys valinnasta.

Kun ilmoitat hallituksen puheenjohtajan, liitä puheenjohtajan valinnasta yhden henkilön oikeaksi todistama kopio tai ote hallituksen pöytäkirjasta. Jos muu taho kuin hallitus on tehnyt valinnan, liitä valinnasta selvitys.

Kun ilmoitat isännöitsijän, edustamiseen oikeutetun tai prokuristin, liitä yhden henkilön oikeaksi todistama kopio tai ote hallituksen pöytäkirjasta.

Kun ilmoitat rekisteriin henkilön, jolla ei ole suomalaista henkilötunnusta, liitä ilmoitukseen oikeaksi todistettu kopio henkilön passista tai muusta henkilöllisyystodistuksesta.

Älä liitä ilmoitukseen asiakirjoja, esimerkiksi pöytäkirjoja tai yhtiösopimuksia, joissa on henkilötunnuksia tai henkilöiden kotiosoitteita.

Mitä maksaa ilmoittaminen netissä?

Hallituksen, isännöitsijän, edustamiseen oikeutettujen, tilintarkastajan, ja prokuristien sekä oman tehtävän päättymisen muutosilmoitus maksaa 40 euroa / asia.

YTJ-palvelu laskee maksun automaattisesti, ja maksu suoritetaan palvelussa ilmoituksen allekirjoittamisen jälkeen verkkopankkitunnuksin tai luottokortilla.

Siirry YTJ-palveluun tekemään ilmoitus.

Tee ilmoitus netissä PRH:n ja Verohallinnon yhteisessä YTJ-palvelussa

Jos teet muutosilmoituksen paperilomakkeella, käsittelyaika on pitempi ja hinta yleensä kalliimpi kuin netissä ilmoitettaessa. Siirry paperilomakkeiden ohjeisiin.

Tulostettava versio
Viimeksi päivitetty 12.07.2018